artikel

Object Rotterdam 2019: architectonische kunst

Interieur

Object Rotterdam 2019: architectonische kunst
Dark Matter door Ina Meijer

Door Afke Laarakker – Twee series kunstwerken met architectuur als grote inspiratiebron waren te zien op Object Rotterdam 2019. INAMATT presenteerde een aantal kunstwerken die voortkomen uit het ontwerpproces van het bureau. Kunstenaar Alexander van Bakel liet renders zien van architectonische structuren. 

Dark Matter door Ina Meijer

Studio INAMATT is een multidisciplinair ontwerpbureau opgericht door Ina Meijer en Matthijs van Cruijsen. Het bureau ontwerpt via een artistiek proces vertelt Van Cruijsen. Het autonome werk dat Meijer op Object 2019 presenteert, borduurt voort op tussentijdse schetsen uit het ontwerponderzoek.

Dark Matter door Ina Meijer

Dark Matter door Ina Meijer

De werken zijn samengesteld uit aan elkaar genaaide linnen doeken of collages van stukken papier. De zwarte silhouetten refereren aan beelden uit de architectuur. Al dan niet herschikt, verknipt of gedraaid. Het resultaat is een abstracte vorm waarin je blijft zoeken naar betekenis. De werken draaien om interpretatie en herinterpretatie, vertelt Van Cruijsen.

Dark Matter door Ina Meijer

Dark Matter door Ina Meijer

Meijer maakte nog een extra vertaalslag. Van het platte vlak weer terug naar drie dimensies. Ze geeft de kijker zo nog meer ruimte voor eigen associaties.

Dark Matter door Ina Meijer

Dark Matter door Ina Meijer

Bekijk ook het door INAMATT ontworpen Duinhuis op Ameland. 

Paradise Found door Alexander van Bakel

Alexander van Bakel maakt afbeeldingen van fantasiewerelden. De kunstenaar is gefascineerd door architectuur als een netwerk dat nooit stopt vertelt hij. In de computer maakt hij 3D-modellen, opgebouwd uit de eindeloze herhaling van een enkele witte kubus. Renders van de structuren presenteert hij op lichtbakken.

Paradise Found door Alexander van Bakel

Paradise Found door Alexander van Bakel

De titel roept vragen op. Zijn dit utopieën? De voorstellingen zijn intrigerend, maar ook beklemmend. De ideale stad afgebeeld als een werk van beton, zonder glimp van lucht of aarde. Van Bakel liet zich inspireren door de tekeningen van kerkers door Piranesi, vertelt hij. Misschien zijn het dus eerder dystopische werelden, met fel wit licht als teken van hoop?

Paradise Found door Alexander van Bakel

Paradise Found door Alexander van Bakel

Van Bakel vertelt dat het voor hem zowel utopieën als dystopieën zijn, omdat het werelden zijn waarin de menselijke behoefte te rationaliseren, structureren en controleren tot in het extreme is doorgevoerd.

Paradise Found door Alexander van Bakel

Paradise Found door Alexander van Bakel

Meer over Object Rotterdam 2019

 

Reageer op dit artikel