artikel

Informelere sfeer voor de zakelijke markt

Interieur

Van oudsher is Leolux vooral gericht op de consument. Daar komt verandering in. Met de lancering van het nieuwe merk Leolux LX gaat de meubelfabrikant uit Venlo daarnaast ook de markt voor zakelijke interieurs gerichter en intensiever bedienen. Op projectinrichtingsbeurs Orgatec deze maand in Keulen, toont het bedrijf de collectie voor het eerst aan de branche.

Tekst: Yvonne Ton

Met het nieuwe merk mikt Leolux vooral op segmenten die net als de particuliere klanten hechten aan huiselijkheid, gastvrijheid en ontspanning. Te denken valt aan hotels, horecagelegenheden en de plekken in de kantooromgeving waar het draait om ontmoeten, zoals lobby’s, bedrijfsrestaurants en vergaderruimtes. “Ons uitgangspunt is: een informelere sfeer naar de zakelijke markt brengen”, zegt directeur Sebastiaan Sanders.

In een snel veranderende wereld worden mensen steeds mobieler en hechten ook buitenshuis aan een uitnodigende en ontspannen omgeving met een huiselijk tintje. De merken Leolux en Pode lenen zich daar goed voor. Daarom heeft Leolux geen complete nieuwe lijn meubels ontworpen, maar geput uit de bestaande collectie. “Daarmee maken we optimaal gebruik van onze expertise, als basis voor een collectie voor professionele interieurs. De komende jaren gaan we die collectie verder uitbouwen.”

Leolux zakelijke markt

Als basis voor Leolux LX zijn vijftig modellen geselecteerd die het meest geschikt zijn voor de zakelijke markt

Vijftig modellen

Als basis voor Leolux LX zijn vijftig modellen geselecteerd die het meest geschikt zijn voor de zakelijke markt en die aansluiten bij de wensen van architecten. Kleuren en materialen kunnen per model variëren, waardoor er een enorme keuzemogelijkheid ontstaat. Daarnaast zijn er binnen bestaande modellen functionele wijzigingen aangebracht, zoals verstelmechanieken en autoreturn-spindels en werden productseries uitgebreid. Dan gaat het bijvoorbeeld om statafels, lage tafels en een barkruk.

Buiten Nederland is het bedrijf vooral actief in België, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Maar ook de rest van de wereld behoort tot het speelveld. In talloze landen zijn de banken en fauteuils van Leolux te vinden in restaurants, hotelkamers of theaterfoyers. De projectmarkt is dus niet nieuw voor Leolux, maar de ervaring heeft geleerd dat de interieurprofessional vraagt om een gerichtere benadering. “We professionaliseren wat we al deden en hebben goede hoop dat we onze collectie daardoor bereikbaarder maken voor interieurarchitecten.” Omdat Leolux al de nodige ervaring heeft in deze markt, verwacht het bedrijf de bestaande activiteiten succesvol te kunnen uitbouwen. Sanders: “We hebben een collectie met unieke mogelijkheden en we zijn ervan overtuigd dat het een recept is voor succes.”

Empowering expression

De nieuwe focus richt zich niet alleen op de modellen van het nieuwe merk, maar ook op de communicatie. Architecten en interieurontwerpers hebben behoefte aan andere, wat meer feitelijke en zakelijke informatie en beelden dan de consument. Ze kennen de merken Leolux en Pode wel, maar de associatie met de consumentenmarkt is doorgaans zo sterk dat ze er onvoldoende bij stilstaan dat een deel van de meubels ook prima tot zijn recht komt op de informelere locaties binnen de zakelijke markt. Om hen beter te kunnen bedienen werkt Leolux LX met andere fotografie en teksten. Sanders: “Onze slogan is ‘empowering expression’. Daarmee willen we zeggen dat we interieurarchitecten de tools bieden om hun creativiteit volledig de ruimte te geven.”

Aanpassingen zijn er ook in de bedrijfsvoering. “De orderverwerking en productie zijn er al helemaal op voorbereid om deze nieuwe collectie te verwerken, met de zorg die de consument al meer dan tachtig jaar van ons gewend is.”

Leolux collectie nu ook beschikbaar voor de zakelijke markt

Een informelere sfeer naar het zakelijke markt brengen, is het uitgangspunt van Leolux directeur Sebastiaan Sanders

Comfort en kwaliteit

Net zoals geldt voor Leolux en Pode staan comfort en kwaliteit voorop bij de zitmeubels van Leolux LX. “We maken producten die jaren meegaan. Elk product moet lekker zitten.” Duurzaamheid is volgens Sanders “bijna vanzelfsprekend in deze markt”. Daarom maakt Leolux gebruik van materialen en productiemethoden die het milieu zo min mogelijk belasten. Dat heeft alles te maken met de cultuur van het in 1934 opgerichte familiebedrijf met vakmensen die er soms al tientallen jaren werken. “We willen dat dit bedrijf over 84 jaar nog steeds bestaat. Daarom willen we netjes omgaan met de wereld.” Zo werkt Leolux doelbewust aan het terugdringen van de CO2-uitstoot van de bedrijfsvoering. “In Venlo draait de hele productie van Leolux op zonne-energie.” Om dat mogelijk te maken zijn er begin dit jaar nog 800 zonnepanelen bijgeplaatst.

Na de lancering van Leolux LX zal de collectie geleidelijk verder worden uitgebreid met nieuwe ontwerpen. Het ligt volgens Sanders voor de hand om daarbij de gekozen richting te blijven volgen. “We willen doen waar we het beste in zijn. De huidige collectie is daarvoor een uitstekend startpunt. ”

 

Reageer op dit artikel