artikel

Een glazen vlaggenschip voor Den Haag

Architectuurproducten

Den Haag is met het nieuwe EPO-gebouw een architecturaal juweeltje rijker. De bureaus van het European Patent Office zullen schitteren in hun omgeving, zoveel is duidelijk.

Een glazen vlaggenschip voor Den Haag

Momenteel worden de laatste werken aan het gebouw zelf uitgevoerd. Volgend jaar volgt de sloop van het oude gebouw en in 2020 moet de landschapsinrichting en daarmee het hele project voltooid zijn. Het nieuwe EPO-gebouw werd uitgetekend door Ateliers Jean Nouvel uit Parijs en DAM & Partners Architecten uit Amsterdam. Bernard Duprat, architect en project manager van Ateliers Jean Nouvel : “In 2012 werden we uitgenodigd door onze concullega’s uit Amsterdam om samen deel te nemen aan de ontwerpwedstrijd. Acht bureaus dienden een voorstel in en uiteindelijk werden wij geselecteerd om dit project te realiseren. Onze samenwerking was heel positief, vooral dankzij de uitstekende relaties tussen de architectenteams en hun open communicatie. De ondersteuning van Saint-Gobain Building Glass was heel professioneel, hun enthousiasme was welkom.”

De beschrijving van het project door Jean Nouvel is te mooi om u te onthouden. Kort samengevat: “Ons ontwerp wil – in deze landgebonden haven – een vlaggenschip introduceren van een nobele schaal en verhouding waarbij de geometrische abstractie totaal is. Het gebouw is kalm en sereen, niets kan het raken en het maakt deel uit van de lucht. Dankzij het gebruik van helder glas op de gevels neemt het de kleuren van de hemel over, terwijl de horizontale lijnen van roestvrijstaal ritme in de structuur brengen.”

De kracht van glas

Glas, het woord is al meermaals gevallen. De visuele kracht van het materiaal komt volledig tot zijn recht in het nieuwe gebouw. Glas is trouwens altijd al een van de geprefereerde bouwmaterialen geweest van Ateliers Jean Nouvel. “Glas biedt heel wat esthetische kwaliteiten en is ook duurzaam, een dubbel voordeel dus”, zegt Bernard Duprat. “Het gebouw is momenteel nog onder constructie maar we kunnen nu al bevestigen dat, dankzij het gebruik van de juiste glasproducten voor de gevels, het resultaat overeenstemt met de intentie van de architecten.”

Een van de zaken dat het architectenbureau absoluut wou vermijden waren de dominerende groene of blauwe tinten die vaak opduiken bij het gebruik van thermisch glas. Bernard Duprat: “De gevelbouwer stelde eerst voor om de zonnewering in de thermische gevel te plaatsen en de tweede gevel in standaard float glas uit te voeren. Dit idee hebben we niet gevolgd. Het zou catastrofale gevolgen gehad hebben voor het esthetisch resultaat en ook de bedoeling van de dubbele gevel deels tenietgedaan hebben. Daarom hebben we voorgesteld om de zonnewering te verdelen tussen beide gevels, dit door gebruik te maken van een beglazing met semi-reflecterende zilveren coating op extra helder glas voor de tweede gevel. De gevels reflecteren nu, op neutrale wijze, grote delen van de hemel.”

Naast het veelvuldig gebruik van glas, valt natuurlijk ook de dubbele gevel op. Zo werd het gebouw als het ware aangekleed met een extra, tweede huid. En dat biedt volgens Bernard Duprat heel wat voordelen. “Werken met een extra gevel zorgt ervoor dat de werkruimtes akoestisch sterker beschermd zijn. Ook creëer je hiermee een thermische buffer die bijdraagt tot de wil om energie te besparen. Zelfs de lichtinval blijft uitstekend dankzij het gebruik van extra helder glas met een laag ijzergehalte op de buitenste gevel en op de laagste delen van de thermische gevel. Tot slot zal het zijn alsof de werkruimtes virtueel uitgebreid worden, want er komen nog kleine zwevende tuinen in de open holte tussen de twee gevels.”

Meer informatie: www.saint-gobain-building-glass.com

Reageer op dit artikel