nieuws

De Bastei wint Schreudersprijs voor ondergronds bouwen

Architectuur

De Bastei wint Schreudersprijs voor ondergronds bouwen
De Bastei. Beeld via Cobouw.nl ©Mertens Bouwbedrijf

De Bastei heeft de Schreudersprijs 2019 voor ondergronds bouwen gewonnen. Het bijzondere museumgebouw, een ontwerp van Van Roosmalen van Gessel op de Nijmeegse stadswal “laat je letterlijk de ondergrond beleven”, motiveert de jury. De renovatie van de Rotterdamse Maastunnel krijgt een eervolle vermelding.

De Bastei in Nijmegen is een museum waarbij de bezoekers ondergronds op zoek gaan naar 2.000 jaar geschiedenis van de oudste stad van Nederland. In het  gebouw zijn museum Stratemakerstoren, het Natuurmuseum, IVN en het bezoekerscentrum Staatsbosbeheer samengebracht. Het bouwteam van De Bastei bestaat uit: Gemeente Nijmegen (opdrachtgever), Stichting De Bastei (gebruikers), Van Roosmalen van Gessel (architecten), ABT (constructeur) en Mertens (aannemer).

Oordeel van de jury

“De vijf genomineerde projecten zijn eigenlijk onvergelijkbaar en allemaal heel bijzonder. Maar het project in Nijmegen springt eruit, het is een kleine krachtpatser”, licht juryvoorzitter Mandy Korff van Deltares en de TU Delft toe. “Het is een heel visueel project waar modern is gecombineerd met archeologische vondsten en de oude stadswal. Door de vondsten liep het project wel enige vertraging op, maar daar is het ontwerp op een mooie manier op aangepast. De gelaagdheid en de ondergrond zijn echt zichtbaar gemaakt. Je voelt de grond. Letterlijk.” Lees ook het interview met de ontwerpers Marlène van Gessel & Marc van Roosmalen op de website van De Bastei.

Monografie Musea

In binnen- en buitenland openen veel nieuwe musea. Aan de hand van vijf actuele projecten bespreken we de toekomst van deze typologie.

Ga naar alle monografieën >

Binnen tijd en budget

De eervolle vermelding ging naar de de renovatie van de Maastunnel in Rotterdam. “Het is een Rijksmonument en dat maakt het opknappen extra ingewikkeld. Wij vinden het project met veel liefde, respect en zorgvuldigheid uitgevoerd. En ook nog eens binnen tijd en budget en tot tevredenheid van de opdrachtgever.

Dat zie je bij andere bouwprojecten ook wel eens anders”, motiveert Korff deze keuze. TBI voerde de klus uit binnen een budget van 262 miljoen euro. “Het is een oude tunnel die nu weer aan alle moderne eisen voldoet. Zo midden in de stad geeft dat hinder, maar ook daar is heel goed over gecommuniceerd en waardoor het lijkt alsof het project zonder al te veel overlast en ophef is verlopen.”

Schreudersprijs

De Schreuderprijs bestaat dit jaar 20 jaar en de prestigieuze prijs wordt elke twee jaar uitgereikt. De winnaars kunnen rekenen op een bedrag van 25.000 euro. De prijs is opgericht om vernieuwend ondergronds bouwen te stimuleren en te inspireren. De stichting wil een bijdrage leveren aan het oplossen van ruimtelijke problemen in ons dichtbebouwde land in een tijd van overvolle wegen, dichtbebouwde stadskernen en groengebieden die steeds kleiner worden.

Naast De Bastei waren ook onderstaande projecten voor de Schreudersprijs genomineerd:

  1. De Bastei, Nijmegen, (winnaar)
    Van Roosmalen van Gessel Architecten, ABT-Velp, gemeente Nijmegen 
  2. Nooduitgangen metrostation Stadhuis, Rotterdam
    RET, CRUX Engineering, JECON Engineering, J.P. van Eesteren
  3. Fietsenstalling Beursplein en herinrichting Beursgebied, Amsterdam
    Van Hattum en Blankevoort, KWS Infra Amsterdam in samenwerking VenhoevenCS architecture+urbanism en gemeente Amsterdam – directie V&OR/projectbureau Rode loper
  4. Renovatie/restauratie Maastunnel, Rotterdam, (eervolle vermelding)
    Gemeente Rotterdam, Combinatie Aanpak Maastunnel (Croonwolter&dros, Mobilis en Nico de Bont)
  5. Diepe stations Noord/Zuidlijn, Amsterdam, Gemeente Amsterdam Metro en Tram. Bekijk ons videoverslag van het projectbezoek aan de Noord/Zuidlijn door Benthem Crouwel Architects>>

 

Lees ook:

 

 

Reageer op dit artikel