nieuws

Stations Lansingerland officieel in gebruik

Architectuur

Stations Lansingerland officieel in gebruik
Beeld Jannes Linders

Deze week opent officieel het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer. Het nieuwe station brengt trein, RandstadRail, bus, auto en fiets bij elkaar waarmee de driehoek Rotterdam-Gouda-Den Haag beter bereikbaar wordt. De NS nam het station begin december 2018 al in gebruik. Het ontwerp is tot stand gekomen door een samenwerking van Arcadis Architecten (Beate Vlaanderen) en Team V Architectuur (Jeroen van Schooten).

Station Lansingerland-Zoetermeer is een uniek station, zo schrijft het persbericht. Niet alleen door de functies boven de snelweg maar ook door het ontwerp. Kenmerkend is het vele groen op het viaduct. Met zo’n 150 bomen, veel beplanting en gras is een ‘laan’ gecreëerd. De takkenstructuur die onder meer in de betonnen hekwerken aan het viaduct en in het staal van de kap van de RandstadRail-halte terugkomen, benadrukken dit.

Vooraanzicht Station Lansingerland. Beeld John Verbruggen

Toekomstvast

Station Lansingerland-Zoetermeer is berekend op de toekomst. Zo blijven de gekozen materialen – zoals hout en beton – lang mooi. Maar ook kan RandstadRail zonder te grote ingrepen worden doorgetrokken richting Rotterdam, of kan het spoor op het traject Den Haag – Gouda uitgebreid worden van twee naar vier sporen. Er is eveneens rekening gehouden met een eventuele verbreding van de A12. Het station is daarmee voorbereid op de verdere groei van de vervoersbewegingen in de regio.

Trap naar treinperron. Beeld John Verbruggen

Projectgegevens

Bouwperiode
augustus 2016 – mei 2019

Financiers en opdrachtgevers
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Gemeenschappelijk Regeling Bleizo, waarin de gemeenten Zoetermeer en Lansingerland zijn vertegenwoordigd

Projectmanagement
Gemeente Zoetermeer

Ontwerp
Arcadis Architecten (Beate Vlaanderen)
Team V Architectuur (Jeroen van Schooten)

Engineering
Arcadis

Uitvoering
Gemeente Zoetermeer i.s.m. ProRail en HTM

Hoofdaannemer
Aannemingsmaatschappij Vobi

Kosten
– de totale kosten van het station bedragen € 75 miljoen
– MRDH draagt 66% bij aan het nieuwe station, de beide gemeenten Lansingerland en Zoetermeer gezamenlijk 20% en het ministerie van I&W 14% (via MRDH)
– het station is binnen de afgesproken begroting gerealiseerd

Beeld John Verbruggen

Cijfers bouwmaterialen en –actviteiten, aanleg groen en voorzieningen
– in totaal is 40.000 m3 grond verze
– zijn 600 betonnen palen en 370 stalen buispalen de grond in gegaan
– is 200 m damwand geplaatst (ook tijdelijke wanden)
– is 18 kilometer aan koelleiding gebruikt voor het koelen van beton
– is 2.200 ton wapening in het beton verwerkt
– is 11.000 m3 beton gestort
– is 360.000 kilo staal verwerkt
– zijn er 31 liggers van 61 meter lang en 170 ton zwaar voor het viaduct gebruikt (langste betonnen kokers toegepast in Nederland)
evenals 50 liggers van 48 meter lang en 130 ton zwaar
– en 38 volstort liggers van 10 tot 20 meter
– het brugdek rust op 162 rubberen oplegblokken, waarvan er 100 zijn vervangen
– zijn 27 krentenbomen in boombakken verzonken in het dek van het viaduct. Verder zijn op het viaduct 125 krentenstruiken te vinden en 1.500 plantjes in de haag naast het tram spoor (waaronder duizendblad, valse kamille, wilde akelei, grijskruid, meidoorn, liguster) maar ook is er 800 m2 gras langs de tramsporen en 1.300 m2 bloemenmengsel van inheemse planten (zoals korenbloem, knoopkruid, gele ganzenbloem en Sint-Janskruid) en gras tussen de voegen in het 450 m2 straatwerk
– het viaduct zelf is 190 meter lang en 44 meter breed
– kent 1 betonnen en 5 stalen trappen en 4 liften
– in totaal is 250 meter hekwerk met takkenstructuur aan het viaduct gemonteerd
– op sommige plekken is dit hekwerk 7,5 meter hoog
– is er kilometers aan kabels en glasvezels gelegd en 1 kilometer kabelgoten geplaatst
– zijn in totaal 600 armaturen en lichtmasten gebruikt
– is 5.000 m2 aan houten plafonds aangebracht
– is 1.300 m2 aan tegelwerk (chinees basalt) in de stationshallen gelegd
– bovenop het viaduct ligt circa 4.000 m2 natuursteen
– zijn 11 zitbanken en 23 afvalbakken geplaatst
– voor het perron van RandstadRail is 250 meter perronrand gebruikt
– vanaf RandstadRail-halte Van Tuyllpark tot halte Lansingerland-Zoetermeer is 6.000 meter tramrails gelegd voor 1.000 meter tramspoor en 17 opstelplaatsen voor randstadrailvoertuigen
– voor de Sprinter is 2.500 m2 perron gemaakt en 480 meter hekwerk geplaatst
– over een afstand van 600 meter is de bovenleiding aangepast
– zijn 12 nieuwe portalen in de baan/perron geplaats
– zijn 6 ophangconstructies onder het viaduct aangebracht.

Directe omgeving station
in de direct omgeving zijn drie bruggen aangelegd: fietsbrug richting Van Tuylllpark, een voetgangersbrug richting het Dutch Innovation Park en een brug voor de ZoRo-buslijn (zuidzijde station)
– is 28.250 m2 wegfundering aangebracht
– is 15.250 m2 bestraat
– zijn 5.250 m2 graskeien gelegd
– is 3.150 ton asfalt aangebracht
– zijn 160 lichtmasten geplaatst
– zijn 150 bomen en 22.000 hagen geplant
– is 320 are aan grasberm gezaaid
– zijn 125 verkeersborden geplaatst
– zijn 800 fietsnietjes (fietsstalling) geplaatst
– er komen nog een overdekte fietsstalling (met zonnepanelen) met 200 plekken
– het aantal fietsstallingen is uit te breiden naar 2.000

Lees ook:

Lofts op Stadhuisplein Zoetermeer

Bouw woontorens Goudjuffer en Vuurjuffer in Lansingerland van start

Reageer op dit artikel