nieuws

Bouw nieuwe pier Schiphol vordert

Architectuur

Bouw nieuwe pier Schiphol vordert
Nieuwe pier Schiphol. Ontwerpteam: AECOM met IMd, dGmR, cepezed, cepezed interieur en Copijn Landschapsarchitecten. Beeld cepezed

Schiphol werkt aan uitbreidingen en verbeteringen. Zo krijgt de luchthaven onder meer een nieuwe pier met bijbehorende airside faciliteiten. De nieuwe pier voorziet de luchthaven van acht nieuwe gates: vijf voor narrow-body vliegtuigen aan de noordzijde en drie voor wide-body vliegtuigen aan de zuidzijde die ook bruikbaar zijn voor zes narrow-body vliegtuigen. In een later stadium komen er aan de zuidzijde nog twee wide-body gates bij.

Voor het overgrote deel wordt de pier in totaal vier lagen hoog, met daarop nog een laag technische ruimten. De bouw is in verschillende fasen georganiseerd. De pier bestaat uit zes zones waarvan de zones één aan het eind en vier in het midden nu dus deels constructief zijn opgezet. Wanneer begonnen wordt aan de volgende zones, start simultaan de bouw van de gatehouses aan de eerder gebouwde zones. De tijdelijke corridor tussen de nieuwe pier en de bestaande B-pier wordt pas op het laatst gerealiseerd.

Nieuwe pier Schiphol. Ontwerpteam: AECOM met IMd, dGmR, cepezed, cepezed interieur en Copijn Landschapsontwerp. Beeld: Lucas van der Wee

De pier is volledig ontworpen als een kit of parts bestaand uit geprefabriceerde onderdelen. De verschillende staalelementen zijn afkomstig van BYSteel uit het Portugese Braga en wordt per roll-on-roll-offschip vervoerd. Beeld: Lucas van der Wee

Nieuwe pier Schiphol

Nieuwe pier Schiphol. Ontwerpteam: AECOM met IMd, dGmR, cepezed, cepezed interieur en Copijn Landschapsarchitecten. Beeld cepezed

Ontwerpteam

cepezed en cepezedinterieur maken deel uit van het internationale en integrale ontwerpteam onder coördinatie van AECOM dat de nieuwe pier van Schiphol ontwerpt. De ingenieursbureaus IMd en dGmR zijn net als het tuin- en Copijn Landschapsarchitecten eveneens in het team opgenomen. Gezamenlijk leveren de teamleden het volledige design van de nieuwe pier en bijbehorende airside faciliteiten.

Nieuwe terminal

Om zijn positie als multimodaal knooppunt en ‘preferred airport’ te bestendigen en verder te ontwikkelen, speelt Schiphol met de nieuwe pier in op de groei van het aantal passagiers en vliegtuigbewegingen. Onderdeel van de toekomststrategie zijn ook de bouw van een nieuwe terminal (ontworpen door KL Air), aanpassingen aan de (parkeer)infrastructuur aan de landzijde, alsmede verbeteringen aan het trein- en busstation.

Lees ook:

Reageer op dit artikel