nieuws

Plan voor herontwikkeling stationsgebied Hofplein Rotterdam

Architectuur

Plan voor herontwikkeling stationsgebied Hofplein Rotterdam

Ontwikkelcombinatie Synchroon, J.P. van Eesteren en Dura Vermeer en het ontwerpteam Studioninedots, Delva en Skonk hebben een conceptvisie ontwikkeld voor de herontwikkeling van Pompenburg, het gebied rond station Hofplein, Rotterdam.

Het gebied Pompenburg wordt omgetoverd tot een aantrekkelijk verblijfsgebied. Zo moet ongeveer driekwart van het bouwprogramma bestaan uit woningen. Daarnaast komen er winkels en horeca en is er ruimte voor parkeren en een buurtpark. In de conceptversie voor Pompenburg wordt gedacht aan circa 700 woningen, waarvan 20 procent sociale huurwoningen, 50 procent middeldure woningen (huur en koop) en 30 procent duurdere woningen. Het idee is dat het deel van het gebied dat het dichts bij het centrum ligt een meer hoogstedelijk karakter krijgt met ruimte voor hoogbouw tot 120 meter en ruimte voor groen. Daarnaast wordt er gedacht aan twee woontorens van maximaal 70 meter hoog.

Het project Pompenburg bevat niet Station Hofplein en de Hofbogen zelf, die onlangs door woningcorporaties Havensteder, Vestia (verenigd in Hofbogen) en ProRail te koop zijn gezet.

Wel geeft de herontwikkeling van Pompenburg het monumentale station ‘de omgeving die het verdient’. Het gebied wordt getransformeerd tot een aantrekkelijk gebied dat de échte Rotterdamse identiteit ademt: ongepolijst en lokaal georiënteerd. Naast een aantrekkelijk woongebied, wordt Pompenburg vooral ook een interessante verblijfsplek, ingevuld door lokale ondernemers. Het wordt een plek waar zowel Rotterdammers als mensen van buiten de stad graag komen: ‘Verbinden door verblijven’.

de luchtsingel zus1.jpg

De Luchtsingel door ZUS

Luchtsingel

Pompenburg zal ook veel sterker dan nu zijn scharnierfunctie tussen de Binnenstad en Rotterdam Noord  benutten. Drie openbare ruimten rond Station Hofplein sluiten met hun programma aan op de omgeving en krijgen elk hun eigen identiteit: hoog stedelijk, ‘stads’ en een ‘buurt’-karakter. Pompenburg werkt ook als schakel in het netwerk van fiets- en wandelroutes. De huidige houten Luchtsingel, een ontwerp van ZUS krijgt een duurzame en permanente opvolger. Auto’s zijn in het openbaar gebied slechts te gast. Het gebied wordt een gezonde, duurzame en groene leefomgeving. Extra aandacht is besteed aan groene pleinen, een buurtpark en groene waterbufferende daken.

De conceptvisie is afgestemd met de gemeente en goed ontvangen in het college van B&W, stellen de partijen. De corporaties Havensteder en Vestia zijn belanghebbenden  en als zodanig betrokken bij het plan Pompenburg.

Lees meer over Rotterdam

 

Reageer op dit artikel