nieuws

Maximaal 42.450 m2 woonruimte op Media Park

Architectuur

Maximaal 42.450 m2 woonruimte op Media Park

In 2017 kreeg UNStudio van de gemeente Hilversum en Media Park Enterprise de opdracht om een stedenbouwkundige visie te ontwikkelen voor het Media Park in Hilversum om het gebied te transformeren tot een bruisende en toonaangevende plek voor moderne mediacontentproductie. Op het Media Park in Hilversum komt maximaal 42.450 m2 woonruimte voor studenten.

De toekomstige bewoners van het Media Park in Hilversum komen terecht in een gemeenschap waar ze weinig eigen voorzieningen hebben. Dat blijkt uit de toekomstvisie die de gemeente Hilversum en Media Park Enterprise 7 september presenteerden. Daarin wordt gesproken van ‘een nieuwe manier van leven‘ met veel gemeenschappelijke ruimte en gedeelde basisvoorzieningen, maar ook flexibiliteit.

Het Media Park in Hilversum verandert van een bedrijvenpark in een multifunctionele omgeving waar je woont, werkt en leert, zei wethouder Wimar Jaeger (economie en media). ‘De media-industrie groeit wereldwijd met dubbele cijfers, maar in Nederland redden we de 3 procent nog niet. Dat moet anders, want Nederland behoort in deze industrie tot de top van de wereld. Dat betekent dat er een impuls nodig is.’

Het park moet volgens Jaeger op termijn plek bieden aan 5.000 studenten en er komen kantoren, een hotel, restaurants, winkels en woningen. Ook biedt het plek aan evenementen, waarbij het streven is een miljoen bezoekers per jaar aan te trekken. Het park moet bovendien duurzamer. ‘Er wordt heel veel stroom verbruikt. In 2025 moet het energieneutraal zijn’, stelt de wethouder. Daarnaast werkt de gemeente ook aan betere bereikbaarheid van het park, zowel met het openbaar vervoer als over de weg.

Mediapark 2030

Render: Plompmozes

De stedenbouwkundige visie voor het Media Park in Hilversum introduceert vijf mogelijke nieuwe zones:

1. De Creatieve Hub: werk- en opleidingsfaciliteiten, een centraal plein, film- en expositieruimtes
2. T-Campus: laboratoria, studio’s, kantoren en sportfaciliteiten
3. Media Citywalk: studio’s, horeca, conferentiehotel, wellnesscentrum
4. Tech-Mix: werk- en woonruimtes gericht op mediatechnologie
5. Media Downtown: woon-werkbuurt met verschillende woon- en werkvormen

Duurzaamheid

De stedenbouwkundige visie ondersteunt het doel van het Media Park om bij te dragen aan een duurzame toekomst door de uitstoot van CO2 in 2050 met 90 procent te hebben teruggebracht. Op dit moment is de eerste stap het maken van een energieanalyse van het park. Deze analyse zal als basis dienen voor het opstellen van een slimme energiestrategie en het vaststellen van verbeterpunten. Er zijn ook andere acties gepland, zoals meer groen, hergebruik van grondstoffen, niet-vervuilende vervoersmiddelen, klimaatneutrale gebouwen, zonnepanelen en vele andere duurzame interventies die ervoor zullen zorgen dat de doelstelling van de visie wordt behaald.

 

Reageer op dit artikel