blog

Blog – De gedetailleerde tekeningen van Carlijn Kingma

Architectuur

Blog – De gedetailleerde tekeningen van Carlijn Kingma
A Factory for Art door Carlijn Kingma

Door Jeroen Apers – De gedetailleerde tekeningen van Carlijn Kingma. Ze is in Delft opgeleid tot architect, maar beschouwt zichzelf met dit werk als cartograaf van de maatschappij.

Al eeuwenlang maken we kaarten om te navigeren door de wereld. We brengen objectieve gegevens – de stand van de sterren, wegen, wateren, gebouwen – in kaart om te bepalen waar we zijn, waar we vandaan komen en waar we naar toe willen. Maar de wereld om ons heen wordt steeds complexer. Ieder moment worden we geconfronteerd met een continue stroom aan nieuws, beelden en meningen en moeten we ons bewegen tussen talloze, veelal onzichtbare, structuren, wegen en wetten. Ondanks talloze applicaties die ons de weg proberen te wijzen, voelen we ons steeds vaker verdwaald in deze snel veranderende, kunstmatige wereld van staal, glas en beton onder een kunstverlichte hemel.

Architectonische elementen worden metaforen en geven richting, ruimte en betekenis aan de fictieve werelden. Door te dwalen door de sociaal-politieke geschiedenissen en de verhalen van over menselijke geschiedenissen, kunnen we onze verbeelding prikkelen over de manieren waarop we onze samenleving hebben georganiseerd en wellicht nieuwe routes naar een duurzame en inclusieve toekomst ontdekken.

Cartography of Fantasies door Carlijn Kingma

Een geschiedenis van de Utopische Traditie door Carlijn Kingma

De Quasi-neutrale Oplossingsfabriek (2016) door Carlijn Kingma

Het archief voor Verdwijnende Ornamenten door Carlijn Kingma

Alle tekeningen komen tot stand door intensieve samenwerkingsverbanden en ondersteunen of initiëren een maatschappelijk gerelateerd project.

De Babylonische toren van de Moderniteit (2017) door Carlijn Kingma

Spolia van Verwachtingen (2017) door Carlijn Kingma

Stargazers & Gravediggers (2018) door Carlijn Kingma

The Network Experiment door Carlijn Kingma

The Chronicle of Gaia (2019) door Carlijn Kingma

Lees verder>>

 

Reageer op dit artikel