artikel

Bouw parkeergarage onder nieuw gebouw Booking.com aan het IJ toont ongekende krachttoer

Architectuur

Bouw parkeergarage onder nieuw gebouw Booking.com aan het IJ toont ongekende krachttoer

Partnerartikel – De bouw van de parkeergarage onder het nieuwe gebouw van Booking.com op de kop van het Amsterdamse Oosterdokseiland, vlakbij het Centraal Station, is met recht een bravourestuk te noemen. De bouw van het nieuwe kantoor met parkeergarage vindt plaats op een postzegellocatie, die nagenoeg onbereikbaar is voor vrachtwagens. Ook het voorkomen van onveilige situaties en hinder voor de omgeving tijdens de bouwwerkzaamheden vraagt om een stevig uitgewerkte logistieke planning en voorbereiding. VBI levert 20.000 vierkante meter aan kanaalplaatvloeren voor de parkeergarage onder het Oosterdokseiland en voor een deel van de begane grond van het gebouw van Booking.com. Inventief transport en opslag van de kanaalplaatvloeren per boot draagt aanzienlijk bij aan de reductie van geluid- en omgevingshinder en vermindering van de CO2-uitstoot.

Oosterdokseiland aan het IJ in Amsterdam is met 225.000 vierkante meter één van de grootste binnenstedelijke projecten in Europa. Op dit voormalige terrein van de PTT, staan nu het conservatorium, de Openbare Bibliotheek, de hoofkantoren van TomTom, Adyen en Takeaway en verschillende appartementencomplexen. De eerste ontwikkelingen op het Oosterdokseiland dateren uit 2001. Sinds 2016 worden op de kop van het eiland de laatste kavels aangepakt, bij elkaar 72.500 vierkant meter, waarop een social hub wordt gecreëerd, met publieke voorzieningen, appartementen en kantoorruimte voor Booking.com. In 2021 zal het hele gebied in gebruik worden genomen.

Werken, wonen en uitgaan

Gebiedsontwikkelaar BPD uit Amsterdam heeft de ontwikkeling van het hele Oosterdokseiland verricht. Jeroen Galle, directeur projecten bij BPD Europe, vertelt dat dagelijks honderden mensen op het Oosterdokseiland komen en gaan om hier te werken, te wonen en uit te gaan. “Het gebied heeft een eigen identiteit gekregen in de binnenstad. Voor het laatste deelplan, Kavel 5B/6, wordt het kantoor van Booking.com gebouwd. Architectenbureau UN Studio/Ben van Berkel uit Amsterdam maakte het ontwerp”, legt Galle uit.

Olga van de Ven is projectmanager Oosterdok/Oosterdokseiland bij de gemeente Amsterdam. “Ontwikkelingen in stedelijke gebieden kunnen langer dan verwacht duren”, vertelt ze. “In de tussentijd kan er behoorlijk wat veranderd zijn in zo’n dynamisch gebied. Nieuwe ontwikkelingen en projecten in de omgeving  waren vaak nog niet te voorzien in de oorspronkelijke plannen. Inmiddels zijn verschillende projecten op het eiland gerealiseerd, wonen er al mensen en worden allerlei nieuwe bouw- en herstructureringsprojecten voorbereid.”

De gemeente Amsterdam stelt aan de bouwer eisen  tijdens de bouw voor een goede de bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie (BLVC) met omwonenden. Binnen het BLVC-plan wordt per ontwikkelfase voor alle betrokken partijen aangegeven hoe het project wordt uitgevoerd. De gemeente Amsterdam heeft voor de bouw van kavel 5B/6 al in een vroeg stadium geregeld dat BPD, bouwinspecteurs en adviseurs zoveel mogelijk bij dit plan worden betrokken om de kaders te bepalen waarbinnen kan worden gebouwd. Van de Ven: “Met zo min mogelijk hinder van vrachtwagens die af en aan naar de bouwplaats rijden op een drukbezochte locatie in de Amsterdamse binnenstad. Daarbij  een zo goed mogelijke bereikbaarheid voor de bezoekers van het eiland”.

Buitengewoon complex

Frank de Roo is projectdirecteur bij Züblin, de hoofdaannemer van de bouw van Booking.com en verantwoordelijk voor de ruwbouw en afbouw. Hij vertelt dat het project qua structuur en architectuur buitengewoon complex is. Een onderdeel van de ontwikkeling van Kavel 5b/6 is de uitbreiding van de bestaande ondergrondse parkeergarage, die ongeveer het hele eiland bestrijkt. Het is de bedoeling om de nieuwe parkeergarage van 1400 naar 1800 parkeerplaatsen uit te breiden. Daarnaast zal voor Booking.com een bijkomende fietsenstalling met 2500 extra plaatsen gerealiseerd worden. In de parkeergarage komt ook een grote technische ruimte met de volledige nutsvoorziening van het hele eiland. Het totaaloppervlak onder de grond is 30.000 vierkante meter.

“Het project is complex vanwege uitkragingen aan het Booking.comgebouw, waarmee over Oosterdoksstraat wordt gebouwd”, zegt De Roo. Het gaat om uitkragingen met een punt van 24 meter aan de ene kant en van 36 meter aan de andere kant die vrijdragend is. Hiervoor zijn speciale staalconstructies ontworpen, met kokerliggers van een verdieping hoog. “Complex is ook dat de toegang van de bestaande parkeergarage van het Oosterdokseiland, waar bewoners en bezoekers van de bedrijven, warenhuizen en supermarkten hun auto’s parkeren tijdens de bouw wordt verplaatst. Deze bestaande in- en uitrit valt middenin het bouwproject en blijft intact tijdens de werkzaamheden. Daarnaast wordt op een plek verderop de nieuwe in- en uitrit van de parkeergarage gebouwd.”

De Roo heeft als oplossing een tijdelijke stalen tafelconstructie ontwikkeld, een soort crashdeck, om de staalconstructie van de overkraging te monteren. “Daarnaast beschermt deze tafelconstructie de passerende auto’s tegen vallende bouwmaterialen.” Voor het bouwverkeer is de toegang tot de bouwplaats via slechts één locatie mogelijk.

De Roo illustreert hoe ingewikkeld het bouwen dan is: geen stapelruimte en absoluut geen ruimte voor vrachtwagens om bouwmaterialen naar de bouwplaats te transporteren. “Vandaar dat we deze nauwe toegang alleen reserveren voor de toelevering van beton. Alle andere bouwmaterialen worden met een ander vervoermiddel geleverd, namelijk met de boot!”, zegt De Roo. “Tot aan de realisatie van het dak van de parkeergarage zullen bijna alle bouwmaterialen over het water worden vervoerd”, zegt De Roo.

Vervoer per schip

Mustafa Yurttas, technisch adviseur bij VBI, legt uit dat VBI de kanaalplaatvloeren heeft geleverd voor de vloeren van de parkeergarage onder het Oosterdokseiland en voor een deel van de begane grond van het gebouw van Booking.com. “De ondergrondse parkeergarage is gerealiseerd met 20.000 vierkante meter kanaalplaatvloeren van VBI, platen van 8 tot 10 meter lang en 1,2 meter breed.  “De kanaalplaatvloeren zijn per schip naar de bouwplaats vervoerd” zegt Yurttas. “Het aantal vrachtbewegingen is hiermee aanzienlijk verminderd. Daarnaast krijg je een grote hoeveelheid kanaalplaatvloeren tegelijk aangeleverd.”

VBI transporteert de kanaalplaatvloeren naar de Afrikapier buiten de Amsterdamse binnenstad. Daar worden ze op een schip geplaatst, die naar het Oosterdokeiland vaart. De platen blijven aan boord voor de kade en worden verplaatst zodra de kranen op de kade vrij zijn. “Voor VBI is dit een ideale manier van transport en opslag van bouwmaterialen op een dergelijke postzegellocatie”, zegt Yurttas. “We kunnen de vloerdelen gecontroleerd naar één locatie brengen en lossen, waardoor er geen wachttijden ontstaan op de bouwplaats zelf.”

De 20.000 vierkante meter kanaalplaatvloeren zijn met circa twintig scheepstransporten vervoerd. Dat betekent 1000 vierkante meter kanaalplaatvloeren per vracht, waar een vrachtwagen gemiddeld tussen de 70 à 75 vierkante meter vervoert. Niet alleen kanaalplaatvloeren, maar ook andere bouwmaterialen zoals prefab stalen palen en netten voor de wapening, worden per boot vervoerd. “Een groot voordeel hiervan is dat je de kranen op de kade optimaal kunt inzetten om de juiste bouwmaterialen te verplaatsen, die je op dat moment nodig hebt. Qua planning is deze manier van transport en opslag buitengewoon ideaal”, zegt De Roo. In het kader van de geluids- en omgevingshinder en vermindering van de CO2-uitstoot is vervoer van bouwmaterialen per schip toe te juichen. “Vooral de studenten van het naastgelegen conservatorium vonden dit een gouden oplossing!”, aldus De Roo.

VBI bouwt mee aan duurzame, flexibele en comfortabele woon- en werkomgevingen. Vanuit de businesscase van de opdrachtgevers denken de specialisten van VBI mee en bieden heldere oplossingen. Door service, innoverend vermogen en intelligente industrialisatie maakt het bedrijf het mogelijk dat partners hun doelen bereiken. Van architect tot aannemer en van woningbouwcorporatie tot particulier. Dat doet VBI door het leveren van de hoogste kwaliteit prefab-vloeren als onderdeel van een innovatieve draagconstructie. VBI is gevestigd in Huissen, en maakt onderdeel uit van het Internationale Consolis. De Consolis Group richt zich op het maken van slimme, duurzame geprefabriceerde betonnen constructies voor Building, Rail en Infra en heeft ongeveer 11.000 werknemers in 25 landen wereldwijd.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met VBI

 

Reageer op dit artikel