Inez Tan: 'Bij transformatieprocessen wil ik betrokken zijn van schets tot uitvoering'
Inez Tan. Beeld Hanna Veltman

Inez Tan: 'Bij transformatieprocessen wil ik betrokken zijn van schets tot uitvoering'

'Ik werd aangetrokken door de contextuele aanpak van Office Winhov,' zegt Inez Tan. Ze studeerde in Delft en in Tokio en werkt sinds 2016 bij Office Winhov. De afgelopen vijf jaar was ze projectarchitect van het onlangs opgeleverde Holocaustmuseum in Amsterdam. In een nieuwe aflevering van de podcastserie 'Over Architectuur Gesproken' vertelt Tan hoe ze aan het museum heeft gewerkt en hoe ze de dag van de opening heeft beleefd.

Over haar tijd in Japan zegt Tan dat die haar visie op architectuur heeft gevormd. ’De benadering van architectuur is totaal anders in Japan. Het vak heeft een poëtische kant, maar er is ook een pijnlijke kant van hiërarchie en onderdrukking. Ze werken heel hard en heel precies, maar dat kan ten koste gaan van plezier in het werk. Het is niet mijn manier van werken.’

Beeld Hanna veltman
Beeld Hanna veltman

Tan begon kort na haar afstuderen bij Office Winhov, aangetrokken door de contextuele aanpak van het bureau. Onlangs leverden ze het Holocaustmuseum op, waar het verhaal van de genocide tijdens de Tweede Wereldoorlog centraal staat. Het museum opende zijn deuren terwijl er tegelijkertijd een verschrikkelijke oorlog in Gaza gaande was, en helaas nog steeds is, die steeds onmenselijkere vormen aanneemt. De opening was daarom gespannen, mede door de aanwezigheid van Yitzhak Herzog, de president van Israël.

‘Het was een heel bijzondere en bewogen dag. We zaten heel dicht op de politiek.’ Tan legt de gevoelige context uit en de opdracht die het architectenbureau meekreeg: ontwerp een transparant museum waar de bezoeker kan reflecteren op het verhaal van de Holocaust. Niet door donkere ruimtes te maken die ongemak oproepen, maar door lichte architectuur te ontwerpen, met de geschiedenis van de plek zelf als belangrijk element.

Veel belangrijke details komen pas aan het licht tijdens de uitvoering”
— Inez Tan

Er was volgens Tan budget en vooral veel aandacht voor de culturele waarde van de architectuur en de verbinding met het verhaal van de Holocaust. Ze benadruk hoe belangrijk het is voor architecten om ook tijdens de uitvoering betrokken te blijven, om het ontwerp in detail tot uitdrukking te brengen. Een voorbeeld daarvan is de terrazzovloer in de Hollandsche Schouwburg. Zonder de stevige argumenten van de architecten om de vloer te renoveren was deze vermoedelijk vervangen door een nieuwe vloer. ‘Bij transformatieprocessen moet de architect betrokken zijn van schets tot uitvoering. Want veel belangrijke details komen pas aan het licht tijdens de uitvoering’, aldus Tan.

Luister de podcast Over Architectuur Gesproken met Inez Tan:

Floortje Keijzer

Floortje Keijzer

Vakredacteur

Floortje Keijzer is vakredacteur architectuur. Ze is architect en architectuurhistoricus en werkte onder meer voor OMA, Studio JVM en als zelfstandig architect in Amsterdam. Binnen de Architect richt ze zich op voorbeeldstellende projecten maar ook op bredere thema's zoals de aanbestedingscultuur en het werkklimaat binnen architectenbureaus.
Ideeën, vragen of opmerkingen? mail naar floortjekeijzer@vmnmedia.nl

Nima Morkoç. Beeld Hanna Veltman

Nima Morkoç: 'We werken ons als branche steeds dieper in een...

Drie jaar na zijn afstuderen richtte Nima Morkoç HA-HA Design & Development op. Hoewel hoofdzakelijk een architectenbureau, ziet Morkoç een grote meerwaarde in het nastreven van een ontwikkelaarsrol. 'Ik raad het elke architect aan. Er is altijd wel een onrendabel project dat je kunt oppakken', zegt hij in een nieuwe aflevering van de podcast 'Over Architectuur Gesproken'.

Pieter Bedaux. Beeld Mel Boas

Pieter Bedaux: 'Het was een bewogen tijd met soms heimwee, maar ik...

Twee jaar geleden splitste Pieter Bedaux zich af van het familiebedrijf Bedaux de Brouwer in Tilburg. Hij zocht een nieuwe plek om zich te vestigen en koos voor Antwerpen. 'Ik had behoefte om naar een nieuwe stad te gaan en werd aangetrokken door het architectuurklimaat in België.' Bedaux is te gast in de eerste aflevering van de podcastserie 'Over architectuur gesproken'. Samen met hoofdredacteur Merel Pit vraag ik hem naar die nieuwe stap en het werk dat hij de afgelopen twee jaar heeft gemaakt.

Merel Pit en Tracy Metz tijdens een podcastopname van 'Merel en Tracy praten door'. Beeld Amy van Leiden

Podcast 'Merel en Tracy praten door' stopt

Hoofdredacteur Merel Pit en journalist Tracy Metz stoppen met hun podcast 'Merel en Tracy praten door'. Meer dan twee jaar lang zaten ze naast elkaar en ondervroegen ze architecten, stedenbouwkundigen en andere ontwerpers, maar ook beleidsmakers en opdrachtgevers over allerlei onderwerpen, zoals gastvrije architectuur, biobased bouwen en de werkende stad. In totaal namen ze 31 afleveringen op, ondervroegen ze 62 gasten en is de podcast meer dan 12.000 keer gedownload. 'Ik was heel blij dat ik als podcastgroentje zo'n bak van ervaring naast me had zitten', aldus Pit.

Herman Hertzberger praat door met Merel & Tracy. Beeld Amy van Leiden

Herman Hertzberger beschermt zijn kinderen: 'Sloop is moord!'

'Geld, geld, geld, en je zult mij het woord "geld" nog wel vaker horen uitspreken vanochtend.' Volgens Herman Hertzberger komen de economische belangen van tegenwoordig de architectonische kwaliteiten niet ten goede. Iedere vierkante meter telt, zo ook die van bestaande gebouwen. In de podcastreeks 'Merel en Tracy praten door' over (ge)bouwen met geschiedenis hanteert Hertzberger een conserverend standpunt: 'Je moet geen gebouwen weggooien, je moet alles bewaren'.