Rotterdam in 2050: een treinstation bij de Van Nellefabriek?

AIR organiseert deze week het jaarlijkse Stadmakerscongres in een aangepaste, online vorm. Ook konden deelnemers een dag op de fiets mee door Rotterdam. Onder begeleiding van projectmanager Ewout Spit en planoloog Nils Markink van de gemeente Rotterdam fiets ik mee met de excursie Omgevingsfietsie. We fietsen vanaf de stadsschouwburg naar de Van Nelleknoop.
De excursie bij de Van Nellefabriek

Tekst Afke Laarakker

De Van Nelleknoop doet haar naam als knoop eer aan. De eerste keren dat ik naar de Van Nellefabriek fietste miste ik drie keer een afslag op en rondom het viaduct. Om bij de voormalige fabriek te komen is de trap de kortste route. Ook tijdens de excursie klauteren we met de onze fietsen de trappen af en weer op, om de lange opgang van het viaduct te omzeilen.

Het knooppunt, waar behalve een weg ook het spoor over de Schie loopt, is het onderwerp van de excursie. Hoe het er in de toekomst uit gaat zien is van groot belang voor dit stuk stad. En dan gaat het niet zozeer om de voet- en fietsverbindingen, al zullen die zeker worden aangepakt. Grootste game changer is of er treinstation komt. “De vraag is wat we willen als stad”, vertelt Ewout Spit van de gemeente Rotterdam.

‘Wanneer we een station bouwen zullen we het gebied opvullen met woningbouw’

Met een station komt het gebied rondom de Van Nellefabriek en de gevangenis middenin de randstad te liggen, met twaalf keer per uur een intercity en een sprinter. “Als we een station willen realiseren zullen we programma moeten toevoegen,” legt Spit uit. De gemeente denkt aan de toevoeging van woningbouw, werkgelegenheid en publiekstrekkers om een station bestaansrecht te geven. Zonder station zal het blijven bij het ‘opvullen van lege plekjes’ en ja, het aanpakken van het voet- en fietsnetwerk.

Het is geen toeval dat onder de deelnemers initiatiefnemers van groene plannen goed vertegenwoordig zijn. De omgeving ziet de bui al hangen: wat gebeurt er straks met de volkstuinen? Het park? De groene route richting Delft? Niet al het groen zal met de komst van nieuw programma blijven behouden. Ook voor het nabijgelegen industriegebied Spaanse Polder heeft de aanpak van dit stuk stad consequenties. Al betekent dat zeker niet dat het gebied verdwijnt. Markink: “Er is een enorm tekort aan dit soort plekken. Intensiveren is eerder een optie.”

“Er zijn een paar hoofdlijnen verkent zoals de aanpak van de infrastructuur en de verschillende programmatische opties, maar er ligt nog heel veel open. We beginnen niet voor 2035 aan dit stuk stad” zegt Spit. De zes scenario’s, twee zonder station en vier met station, zijn de afgelopen tijd met stakeholders en betrokkenen in het gebied besproken. Deze gesprekken zullen het komende half jaar nog doorlopen. Na afloop van de excursie is het vooral duidelijk dat er veel vragen zijn. Hoe Rotterdam eruit ziet in 2050 weten we pas in 2050.

Stadmakerscongres

AIR organiseert deze week het Stadmakerscongres dat vorig jaar november zou plaatsvinden. Nog niet zoals voorheen, maar in aangepaste, online vorm. Dagelijks zijn er via youtube lezingen, debatten en workshops te volgen. Mensen die zich al voor november hadden opgegeven voor de fietsexcursies hadden geluk, want die konden maandag 14 februari alsnog mee op de fiets door Rotterdam.