ARC21: Bike hubs, Amsterdam - Apto Architects

Een concept dat mensen in staat stelt hun eigen logistieke diensten te beheren en bij te dragen aan de eco-voetafdruk van de stadslogistiek. Vrijwel elke Amsterdammer heeft een fiets. Dagelijks telt de stad 665.000 fietsbewegingen! Maar de stad heeft ook te maken met toenemende congestie van de stadslogistiek, voornamelijk door bezorgdiensten. Door fietsknooppunten te plaatsen op belangrijke verkeerspunten, dragen we bij aan het doel om in 2025 een emissievrij stadslogistiek systeem te hebben.

Toelichting Apto Architects

Omarm fietslogistiek door strategische hubs te plaatsen. Op deze locaties bieden we een compleet aanbod aan diensten on-the-go. Van fietsservice, meal take-away tot een goede kop koffie! Allemaal gebaseerd op de hoeveelheid tijd die je hebt bij het passeren van een fietshub. We mikken op locaties met veel fietspassanten. Typerend in Amsterdam zijn de passages van de A10: nu verlaten stadswoestijnen. Deze onaantrekkelijke ruimtes willen we activeren tot een next generation servicepunt.

Beeld Bike Hubs

De beoogde locaties onder de ring zijn op dit moment verlaten onaantrekkelijke fietspassages, maar bevatten qua locatie hele sterke eigenschappen. Wij plaatsen diensten die enorm toenemen in gebruik zoals pakketdiensten, maaltijdbezorging, recycling en e-oplaadpunt. Door deze ruimtes te activeren dienen we niet alleen omwonenden, maar een groter gebied van gebruikers. Daarnaast draagt het actief en grotendeels bij aan een emissievrije stadslogistiek én een verminderde congestie in de binnenstad.

Emissievrij

Amsterdam heeft de Greendeal ZES getekend wat betekent dat we over 4 jaar emissievrije logistiek moeten hebben. De uitdaging is minder verplaatsingen en minder uitstoot. Door de hubs te plaatsen zal een nieuwe typologie binnen het logistieke vastgoed ontstaan. Het gaat om een white label product waar verschillende partijen op kunnen aanhaken en door de gemeente kan worden beheerd. Het is een adaptief product dat zich per locatie kan aanpassen gelang de wens van de gebruiker.

Het ontwerp van de bike hub is gehele duurzaam uitgevoerd en gaat gepaard met een samenwerking met een lokale artiest voor een kunstwerk gecentreerd in het plan. Zo willen we lokaal mensen betrekken bij de uitwerking van 'hun' bikehub. Wij zien mogelijkheden om grotere pop up hubs te realiseren op locaties waar de passanten in grotere aantallen aanwezig zijn zoals bijvoorbeeld op de Zuidas.

Lees ook:

 

Lees meer over

Sinds 2007 werkt Astrid de Wilde als (web)redacteur op de redactie van de Architect.
Naast het schrijven van het dagelijks (architectuur)nieuws, artikelen en een incidentele blog op de Architect.nl maakt zij ook de Whitepapers en is zij betrokken bij de printedities van de Architect.
Hiervoor was zij werkzaam bij onder andere Detail in Architectuur en Architectuur & BOUWEN.