Villa in Ede door Powerhouse Company

Door Sander Woertman - Voor jonge architectenbureaus is een eerste grote zelfstandige opdracht een proeve van bekwaamheid. Nanne de Ru en Charles Bessard, de oprichters van Powerhouse Company, grepen de opdracht voor een villa in de bossen rondom Ede aan om hun ideeën omtrent het bedrijven van architectuur te vertalen naar de praktijk. Hierbij gaan ze niet uit van een eigen stijl of vormwil, maar stellen ze de Opdrachtgever centraal.

Wie naar de voordeur van Villa 1 loopt, ziet zichzelf in een wand van spiegelglas met het bos op de achtergrond. Het is een moment van reflectie voor de bewoners en hun bezoek, alsof ze eraan moeten worden herinnerd op wat voor bijzondere locatie ze zich bevinden. Eenmaal binnen opent zich een constellatie van ruimtes die in elkaar overvloeien. Het uitzicht op de tuin en het omringende groen is een belangrijk thema.  Vanuit de centrale ruimte vertrekken drie assen die elk een deel van het programma herbergen. Per as zijn de programmaonderdelen geclusterd. De entree en de trap naar de kelderverdieping zijn opgenomen in een notenhouten element, waarvan de vloeiende rondingen twee werkvertrekken en de muziekkamer definiëren, de keuken is bekleed met zwart natuursteen en een meanderende witte muur definieert de woonkamer en het atelier.

Villa in Ede door Powerhouse Company
Situatie

Door te spelen met de regels van het bestemmingsplan was het mogelijk om op de kavel bijna vijfhonderd vierkante meter te bouwen in plaats van de toegestane tweehonderd. Een deel van het programma is daarom ondergronds gehuisvest. Hier bevinden zich de slaapkamer, de logeerkamers en de garage. Patio’s en deuken in het grasveld verzorgen op cruciale punten het daglicht. Een verdiept terras sluit aan op de slaapkamer, waardoor de bewoners een intieme buitenruimte voor zichzelf hebben. Een patio met een boom, die door de bovengrondse verdieping heen steekt, voorziet twee logeerkamers van gefilterd licht. Een ‘route architecturale' loopt vanaf het ondergrondse niveau via deze patio naar de bovenverdieping.

In de beginfase presenteren De Ru en Bessard altijd meerdere concepten aan de opdrachtgever, die op deze wijze reeds in een vroeg stadium wordt gedwongen om, in aansluiting op het programma van eisen, na te denken hoe hij zijn toekomstige woonomgeving wil vormgeven. Het is het begin van een lange dialoog die volgens de architecten onmisbaar is in het ontwerpproces en zijn stempel drukt op het eindresultaat.
In Ede is al in een vroeg stadium integraal samengewerkt met de constructeur en de aannemende partijen. Door deze handelwijze waren er geen verrassingen wat betreft de kosten en de bouwtijd. Door zelf alles uit te tekenen kon er compromisloos worden gedetailleerd. Dit is bijvoorbeeld te zien in de manier waarop de weggewerkte gordijnrails met een sierlijke bocht om de kolommen heenlopen. De wijze van tekenen had ook consequenties voor de constructie. Een sterk staaltje is de groen marmeren muur die opzij kan worden geschoven om het woonvertrek en het terras met elkaar te laten versmelten. Een kruiskolom bekleed met rubber - een speelse verwijzing naar de befaamde kolom in het Barcelona paviljoen door Mies van der Rohe - zorgt voor de thermische dichting.

Villa in Ede door Powerhouse Company
(B) Door de groenmarmeren muur weg te schuiven, wordt de
scheiding tussen buiten en binnen op geheven en versmelten
woonkamer en terras. De patio met de boom zorgt voor een visuele
verbinding met de achterliggende kamer en de hellingbaan.
(LO) Een notenhouten element definieert verschillende vertrekken
die elk een eigen mate van geslotenheid hebben. De boekenkast
op de achtergrond is geheel vervaardigd van staal en vervult een
dubbelrol als vierendeelligger om de stabiliteit van de constructie
te garanderen.
(RO) Een houten element functioneert als hemel voor het bed.
Het consequente materiaalgebruik introduceert in elke ruimte een
menselijke schaal.

De eclectische smaak van de opdrachtgevers op architectuurgebied heeft een weg gevonden naar het interieur van de villa, dat een veelheid aan sferen herbergt. Door de manier waarop elke sfeer is gematerialiseerd, levert deze verscheidenheid toch een evenwichtig geheel op. Daarnaast zorgt de materialisering ervoor dat de bewoners zich nergens verliezen in een zee van ruimte, maar dat overal de menselijke maat aanwezig is. Elk programmaonderdeel is zo een leefruimte op zich.
Het werken aan de villa was voor de Ru en Bessard een jongensdroom. Het was een zwaar traject met veel meer manuren dan ingeschat, maar ze zijn meer dan tevreden met het resultaat. Het is een staalkaart geworden van hun kunnen. Binnen het gestelde budget en de gestelde bouwtijd hebben  ze een complexe opgave met veel gevoel tot een goed einde gebracht. Het overtuigde een grote woningcorporatie, die de architecten opdracht gaf een wooncomplex met sociale woningen te ontwerpen en Powerhouse zodoende de kans bood hun kunnen te beproeven buiten het particulier opdrachtgeverschap.