Via Breda is een vernieuwende en uitdagende aanvulling op die stad. Maar vooral een kwaliteitsvergroting. Een gebied van ongeveer 100 ha, direct grenzend aan de historische Bredase binnenstad, verandert van grootschalige industriecomplexen naar een compleet nieuw stadsdeel: een extra stad, naast de historische Bredase binnenstad. Via Breda ontwikkelt zich - met respect voor de bestaande kwaliteiten, de intimiteit en de historie van de stad als geheel - tot een modern stadsdeel dat hier complementair aan is.
In opdracht van D.W. Investments en Dura Vermeer heeft DAT een woningbouwplan ontworpen dat bestaat uit circa 230 woningen, gebouwde parkeervoorzieningen en 1.000 m2 commerciële ruimten. Het plan is bijna 500 meter lang en bestaat uit drie blokken: blok A en C (DAT architecten) en blok B (DAT architecten en Hooper architecten).
In de architectonische uitwerking is een samenhangende gevelwand gemaakt als onderdeel van de wandvorming in de gehele Stationslaan. Verschillen ontstaan vanuit het programma en de stedenbouwkundige positie. Snedes als gevolg van stegen, hoogte-opbouw, een hoge plint en woningtypologie nuanceren de lange stadswand. Aan beide uiteinden zijn bijzondere koppen gerealiseerd voor twee horecafuncties. Architectonische verfijningen nuanceren de grote maat van het totale volume. Metselwerkdetails, speciale beplatingen en hoeken maken het ontwerp interessant op een kleinere schaal.