Toelichting door MAS architectuur - Met het ontwerp van Mytylschool De kleine prins Hilversum heeft MAS architectuur wederom een goed voorbeeld afgeleverd van een ontwerp dat niet alleen vóór, maar vooral mét de organisatie en haar gebruikers is gemaakt. Het gebouw is een school voor speciaal onderwijs (SO), voortgezet speciaal onderwijs (VSO) en diplomagericht onderwijs (DGO) voor kinderen en jongeren met een lichamelijke of meervoudige beperking. Gedurende diverse workshops met zowel leerlingen als personeelsleden uit alle lagen van de organisatie is onder
leiding van MAS gezocht naar de kernwaarden van de school en de wijze waarop dit ruimtelijk vorm krijgt. Bijzondere onderwijs en
werkruimtes resulteerden in multi-inzetbare ateliers. Tevens is er een volwaardige sportzaal en zwembad aanwezig.
Onderwijsruimten op de begane grond hebben direct toegang tot het speelplein, verder zijn alle ruimten voorzien van grote raampartijen met te openen delen. Het bos kan hierdoor optimaal ervaren worden, niet alleen door het uitzicht maar ook door geur en kleur.
De vooraf beschreven onderwijsprocessen waren bepalend voor de uiteindelijke architectonische vorm. Een andere bepalende factor
was het bos. De relatie met het bos en de bijzondere open plek in het bos, op de zuidzijde, maakte het mogelijk de situatie voor de nieuwbouw zorgvuldig te bepalen. De relatie tussen lokalen, atelierruimtes en het bos werd goed vormgegeven. Alle verblijfsruimtes hebben maximale daglichttoetreding en vrij zicht op het bos en de open plek in het bos. Het zicht naar de open plek in het bos vormt hierdoor een geleidelijke overgang van binnen naar buiten.