ARC18: Bredeschool de Klokkenberg Nijmegen - Bendien/Wierenga architecten

Schoolgebouwen dienen een geborgen omgeving te bieden waar leerlingen worden gestimuleerd om zich te ontwikkelen. In ons ontwerp voor deze nieuwbouw van basisschool 'De Klokkenberg' geven we vorm aan deze veilige en tegelijk prikkelende plek.

Toelichting: Bendien/Wierenga architecten

Met plezier wijzer worden

We werden gevraagd een compact gebouw met een duurzame uitstraling te ontwerpen ter vervanging van het gedateerde oude schoolgebouw. In eerste gesprekken vertelde de schoolleiding dat hun werkwijze gericht is op het bevorderen van zelfstandigheid van de leerlingen. Vroege zelfstandigheid zorgt voor meer plezier en geloof in eigen kunnen. Ons gebouwontwerp ondersteunt de school in dit streven.

Ontwerp

Het ontwerp bestaat uit twee ellipsvormige volumes van twee bouwlagen die aan de lange zijde met elkaar zijn verbonden door de entreepartij en gemeenschappelijke hal. De ronde, uitnodigende vormen voelen bij het betreden van het gebouw als een omarming.

Binnen ontbreken de gangen: de lokalen liggen rondom de entree en aula op de begane grond en het leerplein op de verdieping. Verschillende plekken in het gebouw, bijvoorbeeld op dit ‘leerplein’ bieden de mogelijkheid aan leerlingen om op enige afstand van de leraar op eigen houtje te werken.

Een flexibele constructieve opzet met grote overspanningen en een geringe hoeveelheid kolommen of dragende muren zorgt dat het gebouw in de toekomst mee kan veranderen met wijzigende gebruikseisen.