Toelichting: Studio Akkerhuis Architects
Tegenwoordig zoeken we allemaal naar een unieke plek waar iedereen kan leven, ervaren en delen. Deze plek is niet thuis, niet de werkplek maar een speciale ‘derde plaats’.
Dit is het idee dat we samen met de eigenaar van Lebkov’s & Sons hebben ontwikkeld voor de nieuwe identiteit van het merk. In continuïteit met de bestaande cafés, is de nieuwe locatie opgevat als een keuken-leefruimte waar gasten en barista’s dezelfde tafel/werkblad delen. Die zijn ontworpen om gasten te ontspannen en te genieten en om barista’s een goede koffie te bereiden.
De bar en de open keuken zijn centraal gelegen. De zitgedeeltes zijn eromheen geplaatst om een speciale plek te creëren om te verblijven. De etenswaren worden uitgestald in een vitrinekast, die is ingebouwd in de toonbank. Dit geeft betere zichtbaarheid van de producten in en de transparantie door de ruimte benadrukt de nauwe relatie tussen gasten en barista’s.
Deze ‘sharing mix” wordt ook vertegenwoordigd door het Lebkov-patroon waarin zwarte vierkanten zich vermengen met lichtgekleurde vierkanten. Eerder gerealiseerd in betsaande Lebkov zaken met kleine tegels, komt het patroon nu terug met behulp van innovatief materiaal, Wood-skin, houten panelen met gegraveerde patronen. Woodskin vormt zich organisch als bekleding en structuur van de meubels. De zwart-houtbekleding verleent uniformiteit aan de ruimte en creëert verrassende bewegingen in het meubilair en de muren.
Een modulaire stalen structuur vormt de open keuken opslag waar verse producten en koffiebonen worden weergegeven in schappen en dozen. Deze zijn gerealiseerd door gevouwen Wood-skin modules die vrij in de stalen frames kunnen worden geplaatst.