toelichting door UArchitects
Allereerst is er de centrale onderwijsmethode en de concentrische organisatie van de school rondom haar leerlingen. Binnen de school ligt de focus op de kinderen en het gebouw is letterlijk om de kinderen heen gebouwd.
De architectuur van het gebouw is de vertaling van een onderwijsmethode die kinderen en hun rol in de maatschappij centraal stelt; kinderen worden er voorbereid op hun bijdrage aan de samenleving.
De verbinding met de wereld om hun heen is zichtbaar gemaakt door de klassen in een cirkel om de centrale ruimte heen te plaatsen. Het gegeven dat de school zowel naar buiten als naar binnen gericht is geeft haar een tweeledig karakter.
Sloopmateriaal van het voormalige schoolgebouw diende als inspiratie voor de nieuwe, concentrische school. De gegolfde dakrand is een verwijzing naar het golfplaten dak van de voormalige klaslokalen en de lichtgrijze tint van het voormalig schoolgebouw komt weer terug in het cementkleurig metselwerk van de nieuwe school.
Het gebouw ligt in een groen gebied aan de rand van het stadscentrum van Bocholt. De school wordt een MOS-school genoemd, hetgeen inhoudt dat natuur,- en milieubewustzijn een belangrijk onderdeel van het onderwijs vormen.
De school bestaat uit 6 klaslokalen, een peuterspeelzaal, aangrenzende ruimtes voor onderwijzend personeel, een kantine, en een grote centrale multifunctionele ruimte die kan worden gebruikt als speelplaats, vergaderruimte, tentoonstellingsruimte en gymzaal. Deze ruimte vormt het hart van de school en wordt omsloten door een gang met toiletten en kasten.
Passend in de missie en visie van de MOS-school, zou er zelfs milieuonderwijs voor de buurt, wijk, of gemeente kunnen worden gegeven, waarbij de school zelf dan als voorbeeld dient en de verbindende schakel vormt met haar omgeving.