toelichting: Fokkema & Partners Architecten
Een dubbel hoog raam geeft zicht op een van de productiefaciliteiten van Betap, vanwaar deze lobby doorvloeit in een representatieve kantoor- en atelieromgeving. Op de verdieping daarboven is de showroom. Heldere vormen en lijnen staan aan de basis van een neutraal canvas waar de slogan ‘product is hero’ de materialisatie en vormgeving heeft bepaald.
Bescheiden, warme grijstinten met een subtiel levendige structuur staan aan de basis, welke is verrijkt en gecontrasteerd met warme houttonen en cognac-accenten in leer. Zonder dat de showroom en atelier steriel worden kunnen hierdoor harde strakke vloeren en tafels in combinatie met verlichtingstechniek een prikkelarm laboratorium vormen - op klant en product afgestemd - voor een sensorische ervaring van de zachte technieken en kleuren in de tapijtindustrie.
Het interieurconcept is dienend en bied dus alle mogelijke faciliteiten voor optimaal waarnemen van de producten. De harde en zachte vloeren geven structuur aan de ruimte maar zijn verder neutraal. De presentatietafels zijn groot (4x1,2 meter), wit en in hoogte verstelbaar. Over de volledige lengte bied een houten wandkast opslagruimte. Het plafondverlichtingselement kan alle kleurtonen en intensiteit aannemen om situaties na te bootsen die het beste bij de klant passen. Ruimtes voor ontmoeting en reflectie zijn juist georiënteerd op het polderlandschap.
De R&D omgeving is verdeeld in een laboratoriumruimte met dezelfde sensorische eigenschappen en een kantoorzone in warme, ingetogen wittinten voor optimale concentratie. Deze zone is dankzij ritmische scheiding met houten kastelementen vrij van de typische verzameling materialen, technieken en inspiratie in een ontwerpstudio, deze hebben hun eigen wereld.