Rotterdam is constant in vernieuwing, maar slopen is een verouderde aanpak voor leegstand. Hergebruik kan meer kwaliteit, duurzaamheid, betaalbaarheid en sociale impact resulteren. De bewoners geven Rotterdam hun eigen identiteit. Momenteel worden er nieuwe doelgroepen ontwikkeld in de stad: Jonge ondernemers wonen en werken in het centrum of beginnen hun eigen startup. Internationale mensen willen langer in Rotterdam blijven en de stadswijken van Noord, Delfshaven, Feijenoord en Charlois hebben al een sterk multiculturele omgeving. Jonge families willen voor een normale prijs kopen en vinden het leuk om zelf hun huis te renoveren op basis van hun eigen inzicht. Deze nieuwe doelgroepen willen in bijzonder kluswoningen gaan wonen. Wijken die tolerant, hip en multicultureel zijn kunnen dit nieuwe aanpak voor leven integreren.
De geselecteerde winkels hebben zeer bijzondere kenmerken, maar ze hebben ook specifieke uitdagingen. Het zonlicht komt alleen uit twee zijden en de hoogte van een aantal winkels is laag. Er is grote diversiteit aan vierkantenmeters en er zijn alleen een paar winkels die een eigen achtertuin hebben. De winkels worden casco aangeboden en dat geeft juist meer flexibiliteit in hergebruik. De gevels zijn uniek en vertellen de geschiedenis van de straat, maar privacy is een cruciale uitdaging. Elke nieuwe bewoner heeft een uniek verhaal en er zijn veel inspirerende transformatie mogelijkheden voor de winkels. Een wintertuin kan in de voorkant van een winkel plaats vinden voor meer duurzamheid en privacy. Prefab elementen kunnen de plattegrond splitsen zonder deuren. Een lange muur kan de ruimte transformieren met meer functies en identiteit.