ARC17 Architectuur: De Rode Winkel - Thomas Kemme Architecten

Door een middeleeuws zijstraatje terug te geven aan de stad ontstaat duurzame waardecreatie van familievastgoed. De 17e eeuwse poort toont hofje en steeg, spectaculair met glas overdekt. Het doordachte energieconcept maakt enorme verspillingen ongedaan. Door 'afpellen' van de monumenten is de stedelijke beleving hersteld. Met de voorgevel in de wacht, is het gebouw veelzijdig bruikbaar voor de komende generaties.

Een ware fabriek van vier verdiepingen verscheen in 1922 waar werkkleding geproduceerd en verkocht werd vanuit een huisje aan de straat. ‘De Rode Winkel’ werd merk. Na de heropening in april zijn werkplaatsen tot hoofdkantoor herbestemd.

Ons bouwplan bestaat deels uit simpel hergebruik van de historische structuur die er al staat. Het is uitdagend qua stedelijkheid, monumentale waarden, energiegebruik, architectuur en interieur. Er is een authentieke robuuste identiteit gecreëerd.

De 17e eeuwse poort ontsluit een middeleeuws steegje wat was dichtgeslibd. Met het constructief glasdak boven de steeg vormt de entree een verademing. Wagenwijd open vormt de poort nu hoofdingang; links en rechts lonken royale doorgangen naar de winkels. Een zijstraatje is teruggegeven aan de stad en er is blauwe lucht te zien.

Binnen waren de drie panden chaotisch verbouwd en het dak stond vol met koelmachines, zichtbaar vanaf de straat. Dit alles is gestript. Eén nieuw trappenhuis voorziet in efficiënte routing tussen winkel en kantine. Maar liefst 3 trappen en een loopbrug zijn vervallen (rode isometrie).

Voor deze grootschalige verbouwing, nieuwbouw en inrichting hebben wij een veelzijdig bouwteam samengesteld. Met de energie- en installatie-adviseur wordt het gebruik van energie ca. 50% verlaagd. Daarvoor zijn niet de bekende meetlatten gebruikt; BREEAM-score was geen doel. ClematicDesign heeft zorgvuldig energierekeningen van jaren geanalyseerd (de nieuwe installatie staat niet meer ten dienste van koeling van winkelverlichting!). Deze adviseur is ook specialist op gebied van transparantie; belangrijk als doorzicht naar het groene binnenhofje zo bepalend is voor succes van de winkel.