In plaats van klaslokalen is de school opgebouwd uit grotere domeinen. Deze langgerekte ruimten bieden mogelijkheden voor divers gebruik. Daarnaast hebben verschillende specifieke functies een eigen plek gekregen. Zo beschikt de school onder meer over een theater, atelier, restaurant, studio en laboratorium. Ook de ruimten voor het kinderdagverblijf vallen binnen het volume en zijn verbonden met de school en de patio.
begane grond, beeld: architecten |en|en
Inpassing
De Sterrenschool ligt tussen twee wijken. Deze grens is vormgegeven als een brink, een groot grasveld omzoomd door bomen. De school is zorgvuldig in dit veld gezet. Op de begane grond ligt een besloten patio voor de kleinste kinderen, waardoor het gras tot aan de buitenmuren door kan lopen. Oudere kinderen bereiken vanaf de verdieping direct de Brink die ze als speelplaats gebruiken. Frank Havermans ontwierp hiervoor een expressieve brug over het fietspad.
foto: BASE photography
Materialisering
Het gebouw bestaat uit verschillende rechthoekige volumes. Deze zijn bekleed met metselwerk in Vlaams verband, dat traditioneel veel voorkomt in de streek. Door de kopse stenen als donkere strengpersstenen uit te voeren ontstaat met een simpele ingreep een totaal ander beeld. Rond de patio en dakopbouwen zijn deze helemaal weggelaten; een Braziliaans verband. Het opengewerkte metselwerk geeft een karakteristiek beeld en verbindt de patio visueel met de omgeving.
foto: BASE photography