Alles over Opdrachtgever

Gouden Piramide 2024 van start

Gouden Piramide 2024 van start

De inschrijving voor de Gouden Piramide, de rijksprijs voor inspirerend opdrachtgeverschap in de architectuur en gebiedsontwikkeling, staat open. Opdrachtgevers kunnen zich tot 25 januari aanmelden.

Jakoba Mulder en Cornelis van Eesteren bij de afdeling Stadsontwikkeling; 1958

Laten we weer witte jassen dragen

Vroeger droegen architecten en stedenbouwkundigen graag doktersjassen. Op die manier spiegelden ze zich aan de chirurg, een beroep met aanzien, waarbij het draait om specialistische ingrepen die het verschil kunnen maken tussen leven en dood. Maar hoe relevant zijn in de architectuur die uitzonderlijke kunstgrepen? Verruilt de architect de doktersjas voor de overall van de vuilnisman of - vrouw? Ook die beroepsgroep heeft een enorme impact op de volksgezondheid, maar dan met meer aandacht voor de leefomgeving en meer contact met 'echte mensen' - de gebruiker als uiteindelijke klant.

Forum Groningen door NL Architects

Het architectonisch geweten in publieke projecten is nodig

De rijksoverheid en gemeenten hebben onze steden blijvend veranderd door hun publieke werken. De werkelijke 'klant' van musea, bruggen, theaters en onderwijsgebouwen is uiteindelijk de burger. Maar deze oefent hooguit invloed uit via een publieksenquête of ingezonden brief in een lokale krant.

Goed opdrachtgeverschap is als een symbiose

Goed opdrachtgeverschap is als een symbiose

Als landschapsontwerper haal ik mijn inspiratie uit de natuur, ook voor de manier hoe ik samenwerkingen aanga met onder andere mijn opdrachtgevers. Samenwerking in de natuur is als een symbiose: diverse partijen werken samen en hebben daar beide profijt van. Wie betaalt bepaalt is een achterhaalde uitspraak, helemaal gecombineerd met de klant is koning. Want ben ik dan de hofnar?

Great Utopias door Zaha Hadid (1992)

Klimaatspagaat

Het architectuurklimaat in Nederland, daar kun je flink wat architecten-discussie-avonden mee vullen. Het thema is even belangrijk als dat het ongrijpbaar is en er spelen veel factoren mee: opdrachtgeverschap, instituties, werkvloercultuur, de positie in de bouwkolom, zichtbaarheid en allure, publieke opinie, inwendig discours, en wat dies meer zij. De gelaagdheid maakt het ook ingewikkeld, net zoals bij die andere klimaatdiscussie. Wat we daar geleerd hebben geldt ook hier: Het is verleidelijk om vooral alle externe factoren te duiden, maar juist het eigen gedrag vormt de sleutel.

Recent verschenen