Alles over Aldo van Eyck

Ontwerp van de foyer in de Rekenkamer door Happel Cornelisse Verhoeven Architecten. Beeld HCVA

Happel Cornelisse Verhoeven pakt Rekenkamer door Aldo van Eyck zorgvuldig aan, maar offert de regenboogtrap op

Het ontwerp van Happel Cornelisse Verhoeven voor de transformatie van de Rekenkamer in Den Haag stond lang onder embargo. Een expertpanel dat bij de planvorming betrokken was schreef een brandbrief, maar een publiek debat was door het embargo onmogelijk. Nu de omgevingsvergunning is aangevraagd is het ontwerp openbaar gemaakt.

De Algemene Rekenkamer in Den Haag. Ontwerp Aldo van Eyck. Beeld Joop van Reeken

Transformatie Rekenkamer: plannen nog steeds niet openbaar maar te belangrijk om niet te bespreken

Een breder maatschappelijk discours over de transformatie van de Rekenkamer, ontworpen door Aldo van Eyck, is niet mogelijk. Op de plannen van Happel Cornelisse Verhoeven staat een embargo. Toch laait de discussie op. Vooral aangewakkerd door een selecte groep van experts die om advies is gevraagd maar zich niet gehoord voelt. Francis Strauven en Izak Salomons reageren op de column van Joost Roefs en Vincent Huijbers.

Beeld Vincent Huijbers

De Algemene Rekenkamer verdient een serieuzer en kritischer behandeling dan onvoorwaardelijke lof en volledig behoud

'Van Eyck verdient een serieuzer en kritischer behandeling dan onvoorwaardelijke lof', schreef Hans Ibelings in 1994 naar aanleiding van twee artikelen over het ontwerp van Aldo en Hannie van Eyck voor de Maranathakerk in Deventer. Volgens hem toonden de schrijvers te veel ontzag voor de grote Van Eyck door geen enkele kritiek te uiten op zijn ontwerp. Precies dit is ook aan de hand bij de opstellers en de ondertekenaars van de open brief aan ministers De Jonge en Dijkgraaf die werd gestuurd n.a.v. de - nog niet openbare - verbouwplannen van Happel Cornelisse Verhoeven voor de Algemene Rekenkamer.

Het centrale trappenhuis van de Algemene Rekenkamer in Den Haag. Ontwerp Aldo van Eyck. Beeld Francis Strauven

Rijksbouwmeester spreekt zich uit over het embargo op het ontwerp voor de Rekenkamer

De Algemene Rekenkamer zit sinds de negentiende eeuw in verschillende panden aan de Lange Voorhout in Den Haag. Eind twintigste eeuw ontwierp Aldo van Eyck een nieuw gedeelte achter de oude gevel. Van Eyck bestudeerde daarvoor uitvoering de werkwijze en de processen van de Rekenkamer. Nu die processen veranderd zijn door digitalisering en thuiswerken, dient zich de vraag aan: mag het gebouw van de Rekenkamer opnieuw transformeren? Of is hier sprake van uniek erfgoed dat integraal behouden moet blijven?

Tripolis Park, een ontwerp van MVRDV waarbij het Tripolis kantoorcomplex van Aldo van Eyck uit 1994 werd verduurzaamd en gedeeltelijk werd ingelijfd in een nieuwe landscraper. Beeld Ossip van Duivenbode.

Tripolis Park, beschermengel of gewelddadige overmeestering van het erfgoed van Aldo van Eyck?

Het jongste kantoorgebouw aan de Amsterdamse Zuidas is geen toren maar een 'landscraper', een liggende wolkenkrabber die als een geluidswal tussen de ringweg en het oude Burgerweeshuis ligt en deels over het monumentale Tripolis-gebouw heen is gebouwd. De nieuwbouw is volgens ontwerper MVRDV een beschermengel die een respectabele afstand bewaart tot het oude gebouw. Of wordt hier erfgoed opgeslokt door het grote geld?

Schetsontwerp Pastoor van Arskerk van Aldo van Eyck

Nooit eerder gepubliceerde schetsen van Aldo van Eyck in de monografie over de Pastoor van Arskerk, door Francis Strauven

Aldo van Eyck maakte in de jaren zestig een ontwerp voor de Pastoor van Arskerk in de wijk Kijkduin in Den Haag. Francis Strauven schreef recent een monografie over het gebouw met bijzondere aandacht voor de ontwerpschetsen. Door deze schetsen in de juiste volgorde te zetten reconstrueert Strauven de gedachtegang van de architect. Wat een bijzondere nieuw inzicht oplevert in het werk van een van de grootste Nederlandse architecten van de twintigste eeuw.

 Beeld Maurane Gabriël

Het Moederhuis in kleur

Zojuist ben ik naar de grote hoofdstad verhuisd en elke wandeling verrast mij weer. Op iedere hoek van de straat kan zomaar een iconisch bouwwerk staan. Tijdens één van mijn laatste wandelingen kwamen we onderweg een klassieker tegen: het Moederhuis van Aldo van Eyck en Theo Bosch, een bouwwerk dat tussen alle klassieke negentiende-eeuwse gevels ontzettend in je oog springt.

De twee classicistische gevels van het oude moederhuis met (links) daarnaast de nieuwe invulling van Van Eyck.

Moederhuis in Amsterdam door Aldo van Eyck en Theo Bosch

Tijdens een wandeling in Amsterdam liep ik langs het Moederhuis, een typisch bouwwerk waar je als vanzelf bij stil blijft staan. Het opvallende kleurgebruik en structuur te midden van alle klassieke gevels, het Moederhuis ontgaat je niet zomaar. Middenin een regenachtige week, leek de zon ook precies op het gebouw te schijnen. Reden genoeg om diep in ons archief te graven en het project ook op de Architect weer in het zonnetje te zetten!

Recent verschenen