nieuws

Eerste paal hoogste woontoren van Nederland de grond in

Architectuur

Eerste paal hoogste woontoren van Nederland de grond in

‘Mensen denken recht te hebben op een rijtjeshuis met tuin, dat moet anders’, schrijven Laura Steenbeeke en Jorn Kompeer op de website van de NOS.nl. Zij verwijzen naar de nieuwe Zalmhaventoren in Rotterdam die over drie jaar de hoogste woontoren van Nederland is. In het gebouw komen vooral woningen en kantoren, maar ook een restaurant en een club. Vandaag gaat de eerste paal de grond in.

Dat de Zalmhaventoren in Rotterdam verrijst is niet verrassend. Wat al in 1898 begon met het Witte Huis – jarenlang het hoogste kantoorgebouw van Europa – is inmiddels uitgegroeid tot een skyline met meer dan 20 gebouwen die hoger zijn dan 100 meter. En die skyline blijft de komende jaren in ontwikkeling: naast de nieuwe Zalmhaventoren staan in de stad nog meer bouwprojecten gepland die flink de hoogte in gaan.

De Zalmhaven omvat een toren van 215 meter, geflankeerd door twee gebouwen van 70 meter hoog. In de hoge toren komen 256 appartementen. In de lagere torens, die deels aan het nieuw in te richten openbare park aan de Gedempte Zalmhaven liggen, worden 196 appartementen en 33 eengezinswoningen gerealiseerd, in de koop- en huursector. De verkoop van de eerste koopwoningen start eind november. Amvest neemt alle 200 vrije sector huurwoningen op in de investeringsportefeuille van één van haar klanten. Naast woningen komt er een grote gedeelde daktuin voor bewoners, een parkeergarage en mogelijk een restaurant met uitzicht over Rotterdam.

Zalmhaventoren_impressie

De hoge toren is een ontwerp van Diederik Dam van Dam & Partners Architecten. De lagere woongebouwen zijn ontworpen door Kees Kaan van KAAN Architecten. De bouw is in handen van BAM Bouw en Techniek. De eerste woningen zullen in 2022 worden opgeleverd.

Uitgangspunt van de ontwerpen is dat de onderste verdiepingen van de gebouwen levendigheid toevoegen aan het straatbeeld. Zo komen er in de plint de voordeuren van de stadswoningen en de entrees van de appartementen, naast de entrees van kantoren en commerciële voorzieningen. De stijl van architectuur en het karakter van het plan sluiten aan op de bestaande bebouwing van het gebied. De hoge woontoren werkt als verbindend element tussen het Scheepvaartkwartier en de Kop van Zuid.

De toekomstige skyline van Den Haag. Beeld: Gemeente Den Haag

Rotterdam is niet de enige stad waar in de hoogte bouwen steeds gewoner wordt. Zo maakte Den Haag onlangs bekend hoge woontorens rondom de stations Hollands Spoor, Den Haag CS en Laan van NOI te gaan bouwen. En ook in Amsterdam (bijvoorbeeld de Amstel Tower door Powerhouse Company) en Utrecht wordt steeds vaker hoog gebouwd.

Amtel Tower Amsterdam Powerhouse Company

Repeterende luifels en balkons zorgen voor visuele samenhang in de gevel van de Amstel Tower.

Maar ook buiten de vier grote steden gebeurt van alles. Eindhoven door Crepain Binst Architecture en Emmen zijn bezig met het bouwen van woontorens. Zo moet in de Drentse stad een woontoren van 65 meter komen. Weliswaar niet zo hoog als de Zalmhaventoren, maar toch bepalend voor de skyline van zo’n middelgrote stad.

Architect WP Hoogbouw

Lees meer in onze whitepaper: Hoogbouw in Nederland

Oplossing voor de woningnood?

Veel steden zien de hoogbouw als een oplossing voor de woningnood. Vooral woningzoekende starters zouden hun intrek kunnen nemen in de appartementen. Zo komt er in Utrecht een groot appartementencomplex naast het Centraal Station. Hoogbouw heeft meerdere voordelen, vertelt planoloog Jeroen Niemans. “Woontorens zorgen voor energiebesparingen en helpen om investeringen in het openbaar vervoer rendabel te maken. Zo zie je dat veel nieuwbouwprojecten dicht bij stations liggen en niet meer werken met eigen parkeerplaatsen, maar met deelauto’s.”

Tegelijkertijd kleven er ook nadelen aan hoogbouw. Grote torens zorgen voor valwinden langs het gebouw, voor fietsers is dat soms knap lastig. Ook werpen de torens grote schaduwen over steden en zien sommige mensen ze als landschapsvervuiling.

Niemans begrijpt de bezwaren, maar er is soms toch wat aan te doen. “Valwinden kun je bijvoorbeeld voorkomen door meerdere torens strategisch ten opzichte van elkaar te plaatsen. En schaduwen heb je altijd, ook bij gebouwen van vijf meter hoog.”

Galaxy Tower Utrecht Tangram

Galaxy Tower Utrecht door Tangram Architekten

Niet alleen starters, ook gezinnen

De woontorens lijken dus een oplossing voor de woningnood, maar, waarschuwt Niemans, om die op te lossen moeten gemeenten niet alleen starters naar de woontorens lokken, maar ook gezinnen. “Als het doel is van de torens om juist niet uit te breiden aan de randen van steden maar de hoogte in te bouwen, moet je die ‘vinex-gezinnen’ ook de hoogbouw in krijgen. Zo gaan woontorens de vinex-wijken beconcurreren en hoef je als gemeente niet verder uit te breiden aan de ‘groene’ randen van de stad.”

Daarom zouden gemeenten volgens de planoloog bij de bouw van dit soort complexen ook rekening moeten houden met gezinnen. Zo kunnen dakterrassen en plantsoenen fungeren als tuinen.

“Maar daarvoor is wel een heel andere manier van denken nodig”, zegt Niemans. “Veel mensen denken nu nog vaak recht te hebben op een rijtjeshuis met een parkeerplaats voor de deur. Daar moeten we anders over gaan denken.”

Lees ook:

 

 

 

Foto's

Reageer op dit artikel