










Door het coronavirus blijven steden leeg en krijgen een surrealistische aanblik. Onderstaand een aantal impressies.
Samen met Molenaar&Co werkte Happel Cornelisse Verhoeven aan de renovatie van de Antwerpse Fierensblokken, in 1938 ontworpen door de Belgische architect Gustav Fierens. Bouwtechnisch leken de panden na tachtig jaar versleten maar activistische buurtbewoners kwamen in opstand tegen sloop. Happel: 'Als je nu de woonkwaliteit ziet, die hadden we nooit in nieuwbouw kunnen realiseren.'
Zo onopvallend mogelijk opgaan in de omgeving en toch een optimaal uitzicht bieden. Spothut de Joffers, ontworpen door Korteknie Stuhlmacher Architecten, doet het allebei. De folly is zorgvuldig vormgegeven met oog voor gebruiksgemak en detaillering. Verder biedt het ontwerp met duidelijk zichtbare nestkasten ruimte aan de 'kleine natuur' op Buitenplaats Koningsweg in Arnhem.
Henri van Hoeve en Sanne Dijkstra van Vector-i architecten halen de hoofdprijs bij de zesde editie van Folly Art Norg binnen. Het duo heeft volgens de vierkoppige jury de beste folly van de twintig projecten. Zij ontwierpen en bouwden hun folly 'Zoektocht in de bodem' met klei uit het Groninger landschap. Elke steen werd met de hand gemaakt met behulp van studenten van het Alfa College uit Groningen.
De vijftiende Alvar Aalto-medaille is toegekend aan de Belgische architect Marie-José Van Hee. Ze is de eerste (individuele) vrouwelijke architect die de uitreiking in ontvangst neemt. De jury prijst haar breed scala aan projecten, van particuliere woningen tot openbare ruimtes en culturele gebouwen.
Transit is een programma van het Brabants museum waarbij jonge architecten middels tijdelijke ingrepen de toekomst van het gebouw verkennen. De architecten worden gedurende vier jaar via een reeks open calls aangewezen. Deze open call bestaat uit het kindermuseum en een folly.
Vier studenten hebben de Archiprix 2025 gewonnen en twee kregen een eervolle vermelding. De jury noemt alle zes projecten 'signalerend, agenderend en grensverleggend'.
Architect Marjolein van Eig is wars van dogma's. Ze ontwerpt graag met ornamenten en haalt haar referenties uit films, kunst, gebouwde en ongebouwde architectuur. In de podcast 'Over Architectuur Gesproken' vertelt ze hoe ze het schrijven over architectuur combineert met de praktijk van haar eigen bureau. 'Het is ontzettend leuk om alles zelf te doen, daar krijg ik veel energie van.'