Alles over Magazine november 1990

Overkapping onderdoorgang bij het winkelcentrum - Beeld Tony Moebius

Station Stadelhofen in Zürich (AU) door Santiago Calatrava

Door Egbert Koster - In Zürich is begin deze zomer een in meerdere opzichten bijzonder station in gebruik gesteld. Dit door Santiago Calatrava ontworpen Stadelhofer Bahnhof bestrijkt drie bouwlagen maar ontbeert alle kenmerken van een traditioneel stationsgebouw. Calatrava ontwierp een infrastructuur, die zich zeer bescheiden en zorgvuldig in de omgeving voegt, maar die zich hierbij bedient van een zeer extraverte vormtaal. Zijn gestileerde ingenieurs-esthetiek wekt in alle details de suggestie van een beweeglijkheid die er in werkelijkheid helemaal niet is. Voor zover Calatrava's architectuur is gebaseerd op een vrije expressie van het krachtenverloop in constructies laat hij zich in zijn vormgeving en materiaalbehandeling weinig gelegen liggen aan de specifieke eigenschappen van de toegepaste materialen.

Het gedeelte met de dansschool is op het voorplein georiënteerd.

Cité de la Musique in Parijs door Christian de Portzamparc

Door Janny Rodermond - Typerend voor prestigieuze gebouwen is vaak dat ze zich als opvallende objecten distantiëren van hun context. Uitgangspunt bij het ontwerpen van Cité de la Musique, één van de 'Grands Travaux' in Parijs, was in plaats van de fixatie op het object juist het genereren van ruimte op verschillende schaalniveaus. Daarmee keert Christian de Portzampac terug naar de essentie van de architectuur. Het resultaat is een gebouwencomplex dat nu al de mogelijkheid biedt tot een urenlange 'promenade architecturale', terwijl nog slechts de helft gereed is. De duur wordt niet alleen bepaald door de grootte van het complex, maar vooral door de verscheidenheid aan architectonische middelen, die is aangewend om een steeds weer verrassend, maar toch samenhangend architectonisch ensemble te creëren.

Woning M., Schwechat 1977-1981. Met Gustav
Deutsch en Ingrid Lapaine. Het huis, dat intern is opgebouwd
volgens Loos' principe van het 'Raumplan', volgt
buiten de strategie van de mimicri en voegt zich minitieus
binnen de pretentieloze architectuur van de buitenwijk.

Palais Schwarzenberg in Wenen door Herman Czech

Door Pieter Jan Gijsberts - "Architektur ist nicht das Leben. Architektur ist Hintergrund. Alles andere ist nicht Architektur." 1 Deze apodictische uitspraak van Hermann Czech uit 1971 is ook nu nog de meest treffende karakterisering van zijn theoretische en architectonische werk. In 1971 onderscheidde hij zich daarmee van de happening-achtige tendens in de Weense architectuur met collectieven als Haus Rucker Co, Zünd Up, Salz der Erde en Coop Himmelblau, welke Iaatsten het in 1980 nog nodig vonden een manifest onder de titel Architektur muB brenrten het licht te laten zien. Bravour en jongensboekenromantiek zijn Hermann Czech vreemd gebleven: ironie en besef van het voorhanden zijnde en het mogelijke passen hem meer.

Recent verschenen