Alles over Magazine 2024 q3

de Architect magazine #3 2024: Architectuur als culturele waarde

Net verschenen: magazine #3 2024: 'Architectuur als culturele waarde'

Architectuur is onmiskenbaar nuttig, maar daar houdt het niet bij op. Want architectuur vormt ook de achtergrond van ons leven. We hebben herinneringen aan een gebouw of een plek die zich door de tijd heen vormt en transformeert. Daardoor wordt er een culturele laag aan de gebouwde omgeving toegevoegd. De culturele waarde van architectuur krijgt in de huidige bouwpraktijk vaak weinig ruimte maar is daarom niet minder belangrijk. De redactie van de Architect gaat in deze editie op zoek naar achtergronden en voorbeelden die de culturele waarde van architectuur belichten.

de Architect #3 2024: Architectuur als culturele waarde

de Architect #3 2024 - Architectuur als culturele waarde

Architectuur is onmiskenbaar nuttig, maar daar houdt het niet bij op. Want architectuur vormt ook de achtergrond van ons leven. We hebben herinneringen aan een gebouw of een plek die zich door de tijd heen vormt en transformeert. Daardoor wordt er een culturele laag aan de gebouwde omgeving toegevoegd. De culturele waarde van architectuur krijgt in de huidige bouwpraktijk vaak weinig ruimte maar is daarom niet minder belangrijk. De redactie van de Architect gaat in deze editie op zoek naar achtergronden en voorbeelden die de culturele waarde van architectuur onderzoeken.

De tijd is rijp voor architectonische geïnspireerde cultuurprotestbezettingstentenkampen

De tijd is rijp voor architectonische geïnspireerde cultuurprotestbezettingstentenkampen

Nederlanders zijn uitblinkers in beeld, niet in inhoud. Wereldberoemd zijn de middeleeuwse schilderwerken en de verkochte televisieformats die overal ter wereld het beeld bepalen. En of je het horen wilt of niet: onder beeldcultuur valt ook architectuur. Dat bleek bij het tentenkamp dat werd opgezet op het terrein van de Universiteit van Amsterdam, om aandacht te vragen voor de situatie in Gaza. Niet de schreeuw om aandacht beheerste het beeld, maar het vernielen van spullen van de universiteit.

Beeld Loes van Duijvendijk

Dankzij Inbo krijgt Rijswijks oude stadhuis een tweede leven: 'Een belangrijke politieke daad van culturele waarde'

Nadat ik enkele boeken heb ingeleverd, loop ik naar de publieksbalie om mijn nieuwe paspoort op te halen. Ik meld me aan bij een zuil en neem plaats op een bank in het lichte atrium. Om me heen zie ik overal mensen neuzen in volle boekenkasten. Via de vide kijk ik naar beneden de kelder in, waar ik straks mijn dochtertje ophaal van haar muziekles. Boven me zie ik de burgemeester een vergaderzaal in schieten.

Ariadne Onclin en Michelle Gulickx. Beeld David Meulenbeld

De vergeten waarde van architectuur. Oftewel: laat niet de BNA maar de Neprom bellen met Mona Keijzer

Waarom voelen veel gebouwen in nieuwe buurten zo identiteitsloos? Ligt het aan het woud van voorschriften en regels waar ontwerpers mee te maken krijgen, vraagt Ariadne Onclin zich af. Michelle Gulickx vermoedt dat de huidige wijze van aanbesteden de boosdoener is. Ze pleit voor een nieuwe aanbestedingscultuur, net als vele anderen - maar dan wel mét de opdrachtgevers aan tafel.

Landscape Collected, links Jonas Papenborg en rechts Lieke Jildou de Jong. Beeld David Vroom

Start-up Landscape Collected: 'We willen dat iedereen fan wordt van de heg'

De bodem, het Wad, de heg, de landschapper en het erfgoed. Om het landschap te begrijpen verdiepen landschapsarchitecten Lieke Jildou de Jong en Jonas Papenborg zich in de bouwstenen van het landschap. Hun focus ligt op het noorden van Nederland, waar ze werken én wonen: 'We nemen de tijd om dit gebied te snappen.'

De Oude Brug in Mostar

De brug van Mostar laat zien waarom architecten niet mogen zwijgen in tijden van verwoesting

Architectuur gaat over menselijke en ecologische relaties. Door bouwen of verwoesten worden deze relaties bewust of onbewust ontwricht en kapotgemaakt. Dit noemt Arna Mačkić 'architectural disaster'. Mačkić betoogt dat architecten dan wel niet worden opgeleid om te ontwrichten of verwoesten, maar dat het tijd wordt dat ze beseffen dat hun vakgebied door anderen wordt ingezet om menselijke relaties te vernietigen.

Boven op het dak van het beursgebouw kun je tussen de statige beelden al dan niet een van de honderden bieren nuttigen die het biermuseum presenteert. Beeld Sébastien Bez

Verbouwing Beurs van Brussel door Robbrecht en Daem: compromis tussen stadsplein en biermuseum

De imposante trappenpartij van het Brusselse beursgebouw is een geliefde ontmoetingsplek van de Brusselaars. Maar hoe openbaar de trappen ook zijn, het gebouw was de afgelopen negen jaar hermetisch gesloten na het vertrek van een beursbedrijf. Nu is het gebouw weer tot leven gebracht door het te transformeren naar een overdekt stadsplein. Helemaal openbaar is het niet geworden.

Recent verschenen