Alles over Carel Weeber

Met de sloop van Carel Weebers Pompenburg toont Rotterdam zich als stad van hypocriet woonbeleid

Met de sloop van Carel Weebers Pompenburg toont Rotterdam zich als stad van hypocriet woonbeleid

In de jaren zeventig leidde het sociale woonbeleid van Rotterdam tot stoere daden. Zo werd aan het Hofplein de Pompenburgflat gebouwd, naar ontwerp van architect en rasprovocateur Carel Weeber, als tegenhanger van de verrezen kantoortorens die door het sociaaldemocratische stadsbestuur 'erecties van het grootkapitaal' werden genoemd. Weebers 'anti-erectie' van 226 woningen werd een liggend bouwvolume dat zich in één vloeiende beweging langs de contouren van de kavel uitstrekt en de stad lijkt toe te roepen: 'Kom maar op, wie doet me wat?'

Carel Weeber, november 1983. Beeld Door Rob Bogaerts / Anefo - Nationaal Archief

Profiel: Carel Weeber

Carel Weeber (december 1937) studeerde Bouwkunde aan de Technische Hogeschool Delft. In 1966, kort na het beëindigen van zijn studie, won hij de Prix de Rome voor Architectuur met een plan voor een nieuw Centraal Station in Amsterdam. Een van zijn eerste werken was in 1969 een vakantiehuis in Veere voor een familielid.

Penitentiaire inrichting 'De Schie’ te Rotterdam, de 'gouden kooi’ van Carel Weeber - Beeld Piet Rook i.s.m. Robert Nagelkerke

Huis van Bewaring in Rotterdam door Carel Weebers

Door Bart Lootsma - In de reeks van nieuwe gevangenissen, die op dit moment gerealiseerd wordt, is het nieuwe Huis van Bewaring in Rotterdam in architectonisch opzicht zonder twijfel het interessantste. Dat komt in de eerste plaats door het hoge niveau van de vormgeving en afwerking van het gebouw in vergelijking tot andere gevangenissen, in de tweede plaats door de situering recht tegenover de Van Nellefabriek van Brinkman en Van der Vlugt en niet in de laatste plaats door het feit dat de architect, Carel Weeber, een belangrijke rol speelt in de Nederlandse architectuurdiscussie. Aan het gebouw zijn zowel de veranderde opvatting over gevangenisbouw als ook de nieuwe denkbeelden over architectuur, zoals die zich in de afgelopen tien jaar in Nederland hebben ontwikkeld, afleesbaar.

Weebers Peperklip, opname van enkele maanden geleden. Terug naar de
industriële bouwmethoden van de zestiger jaren. Door Quist gewaardeerd
vanwege z'n paradoxale vormgeving. Foto: Bart Hofmeester.

De Peperklip in Rotterdam door Carel Weeber

Door Tom Maas - Onder de titel 'Nederlandse Architecten '82' hebben negen ontwerpers in de maanden januari, februari en maart lezingen gehouden aan de afdeling Bouwkunde van de TH-Delft. De cyclus werd georganiseerd door de studentenvereniging Stylos, die twee thema's aan de sprekers had opgegeven: de stad, en de opleiding. Thema's die uitgewerkt mochten worden via presentaties van eigen werk. Het is een bonte en boeiende serie geworden vol stokpaardjes en ijdeltuiterij van, in volgorde van opkomst, J. Hoogstad, C. Weeber, F. van Gooi, P. Hammel, R. Koolhaas, C. Dam, W. Quist, het duo J. Bethem en M. Crouwel, en H. van der Laan.

De zonzijde van Arena.

Arenaplan in Alphen aan den Rijn door Carel Weeber

Cees Zwinkels - Nog voor dat prof. ir. Carel Weeber zijn opvattingen over stedenbouw wereldkundig maakte was hij er in zijn werk als architect al mee bezig. Zijn zgn. Arenaplan te Alphen a/d Rijn heeft, hoewel een duidelijk architectuurplan, een opvallende stedenbouwkundige component. Weeber realiseerde in Alphen eerder een woningbouwproject en zal waarschijnlijk binnen afzienbare tijd een derde project van start zien gaan. Het Arenaplan ligt zowel ruimtelijk gezien, als in de tijd tussen die andere twee in. In dit artikel zal ook het Arenaplan centraal staan. Behalve de andere Alphense projecten komt nog een plan van Weeber in Zoetermeer ter sprake.

Recent verschenen