Toelichting door Powerhouse Company
Het OBE paviljoen is ontworpen voor de Lân fan taal manifestatie, waarmee de diversiteit van de taal gevierd wordt. Het nieuwe gebouw moest binnen een beperkte bouwenvelop ruimte bieden aan een veelzijdig programma met onder meer een bezoekerscentrum, een expositieruimte en een openluchttheater. Vanwege de centrale, strategische locatie in de historische binnenstad van Leeuwarden moest het nieuwe gebouw daarbij van alle zijdes toegankelijk én uitnodigend zijn.
Het ontwerp van Powerhouse Company bestaat uit een transparant volume met het bezoekerscentrum en de expositieruimte, bekroond met een golvend houten dak dat dienst doet als publieke tribune. Deze permanent toegankelijke tribune opent zich naar het Oldehoofsterkerkhof, een historisch plein dat voornamelijk wordt gebruikt voor grote evenementen in de binnenstad van Leeuwarden. Het paviljoen versterkt daardoor de functie van het plein als een ruimte voor optredens en ontmoetingen.
Stefan Prins, architect en partner bij Powerhouse Company: “Zoals taal mensen verbindt, zo willen wij met het nieuwe OBE paviljoen verbindingen in de stad mogelijk maken. In de fysieke, gebouwde stad, omdat het paviljoen een belangrijk kruispunt vormt tussen het historische stadscentrum en het aangrenzende park, maar ook op sociaal vlak, in de menselijke stad.”
Duurzaamheid en innovatie waren belangrijke uitgangspunten voor het ontwerp. Het eindresultaat is een compact en energie-neutraal gebouw met een open plattegrond. De natuurlijke materialen, die op een innovatieve manier zijn toegepast, zijn goed geschikt voor hergebruik. Met het OBE paviljoen wil Powerhouse Company een blijvende nalatenschap voor Leeuwarden creëren.
Tijdens het ontwerpproces heeft Powerhouse Company veel aandacht besteed aan het creëren van een 3D model van de trappartij, dat gebruikt kon worden voor het frezen van de houten gebouwdelen. Hierdoor was het mogelijk om het paviljoen met een hoge mate van precisie en binnen een kort tijdsbestek te bouwen. Dit was met name van belang omdat er minder dan twee jaar tijd zat tussen het schetsontwerp en de oplevering van het gebouw - de opening van de Culturele Hoofdstad.
Op 2 februari 2018 werd het paviljoen met een tentoonstelling van de Britse kunstenaar Tim Etchells officieel geopend voor het publiek. Communicatie is een belangrijk thema in het werk van Etchells, die met zijn kunst onze identiteit en de rol van taal bevraagt. Voor Lân fan taal ontwierp Etchells een site-specifieke installatie waarin hij zowel gebruik maakt van in neon uitgeschreven teksten als van gesproken boodschappen, waarmee hij zowel de ruimtelijkheid als de missie van het gebouw benadrukt. Het is een passende opening voor een veelzijdig paviljoen.