Neushoorn in Leeuwarden door DP6 ism 3TO

Neushoorn in Leeuwarden is poppodium-en-school-in-één. DP6 architectuurstudio ontwierp i.s.m. 3TO een gebouw dat tegen een stootje kan en uitdaagt tot creativiteit. De vorm en materialisering drukken de dynamiek van deze functies uit. Bijzondere details in het gebouw zijn overblijfselen van gesloopte panden en stukken graffiti uit hergebruikte baksteen muren.

Neushoorn is het brandpunt op cultureel gebied van Leeuwarden; het biedt plek aan een poppodium en -café met dezelfde naam en de creatieve opleiding D’Drive van het Friesland College. Het ontwerp gaat uit van de oorspronkelijke kleinschalige stedenbouwkundige morfologie met kleine hoekverdraaiingen en stegen.

Compact gebouw

Architect Chris de Weijer (DP6 architectuurstudio): “Het was een flinke puzzel maar we wilden graag de oude panden en de sfeer van de bestaande stegen behouden èn er iets nieuws mee doen.” Een deel van het pand op de locatie is blijven staan en maakt deel uit van het hoofdgebouw. Door het hoofdgebouw compact te ontwerpen is aan de achterzijde van het gebouw ruimte ontstaan om het historische Haniahof een voorplein te geven en publieke buitenruimte te creëren. De Weijer: “Op deze manier gaat Neushoorn ook aan de achterkant leven“.

Dynamisch ontwerp

De opzet van Neushoorn voorziet in grootschalige zalen en kleinschalige ruimten, met twee podia, een café, oefen- en culturele productieruimten en ruimten voor workshops plus onderwijsruimten voor D’Drive, de praktijkafdeling van het Friesland College.

Oudbouw deels behouden

Het hoofdgebouw op de hoek  is grotendeels behouden en biedt op de begane grond plek aan de gedeelde hoofdentree met foyer en garderobe. De trap bij de entree leidt naar de onderwijsruimten van D’drive en kantoorruimtes van Neushoorn en een glazen dak dat daglicht tot diep in het gebouw brengt.

Gekoppeld aan de bestaande bebouwing is nieuwbouw gerealiseerd waartussen als het ware een ‘Nieuwe Steeg’ is geïntroduceerd die beiden verbindt. Door deze tussenzone met foyer en studielandschap wordt een goede ruimtelijke en functionele koppeling gemaakt en zijn de looplijnen naar zalen, studio’s, kleedruimten, onderwijsruimten en kantoren kort. Projectleider Kerstin Tresselt (DP6 architectuurstudio): “Poppodium en school lopen zo echt in elkaar over”. Ook de oude panden aan het Schavernek zijn deels behouden. De gevels kregen een iets fellere kleur, erachter bevinden zich de kleedruimtes en artiestenfoyer van het poppodium.

Zalen

De concertzalen zijn achter in het gebouw geplaatst zodat de gevels transparant blijven en de voorbijganger goed naar binnen kan kijken en de levendigheid in het gebouw ziet. De Weijer: “Bijzonder aan dit poppodium ook overdag wordt gebruikt. Deze dynamiek wilden we goed laten zien. Aan de gevel bevindt zich daarom op de begane grond het popcafé en op de eerste verdieping een dans- en dramalokaal als glazen box”.

Bakstenen hergebruikt

Qua materialisering is gekozen voor bestaande en hergebruikte elementen en een rijkdom aan vormen en materialen zoals glas, cortenstaal en verschillende soorten hout. Een deel van de stenen van de gesloopte panden is hergebruikt in de nieuwe gevels. De Weijer: “Doordat de stukken verschillende groottes hadden was netjes metselen onmogelijk en hebben we express gekozen voor ruw metselwerk”.

Akoestiek

Een poppodium staat of valt echter met een goede akoestiek. Het oor is het belangrijkste zintuig van de poppodiumgebruiker. De verschillende geluidsproducerende functies van het gebouw zijn daarom ontworpen als vrijstaande ‘dozen’ om te zorgen voor een optimale geluidsisolatie. Akoestiek heeft ook een grote rol gespeeld bij de keuze voor de wanden. Zo is de schuine wand als thema in het gebouw opgenomen en de muur bij de grote trap is tegelijkertijd een speciaal door DP6 ontworpen akoestisch paneel.