Tegenover het bekende hoofdkantoor in het centrum van Amsterdam had De Nederlandsche Bank een kantoorgebouw waarin haar rekencentrum gevestigd was. Middels een quickscan heeft het team Inbo-Deerns aangetoond dat het mogelijk was hier het bezoekerscentrum en de kantoren te combineren. Daarbij was vervanging van de gevel de meest duurzame optie.
Het dak eraf
Het gebouw, dat in 1973 gebouwd is voor een andere bank, had een koperen schijnkap die de installaties aan het zicht onttrok. Projectarchitecten Tako Postma en Maarten Hooijmeijer van Inbo gaven het gebouw een totaal ander aangezicht door de installaties in het souterrain onder te brengen en door een compleet nieuwe glasgevel te introduceren. De kap, die ver boven de omringende bebouwing uitkwam, kon daarmee volledig van het gebouw verwijderd worden. Met het nieuwe installatieconcept en de nieuwe gevel met buitenzonwering is het gebouw vrijwel energieneutraal.

Nieuwe gevel
De nieuwe vliesgevel is uitgevoerd in bronskleurig aluminium stijlen met diepe negges, die het gevelbeeld van het gebouw in het voorbijgaan steeds veranderen. De grote aluminium elementen volgen het ritme van de negentiende-eeuwse panden in de rest van de straat. Zo past het gebouw op hedendaagse wijze in het Amsterdamse gevelbeeld.

Bezoekerscentrum
Op de begane grond en de eerste verdieping is het gebouw volledig als “showroom” voor het nieuwe bezoekerscentrum uitgevoerd. Daarmee wordt het gebouw de letterlijke verbeelding van de transparante communicatie van DNB.
Activiteitgerelateerd werkplekconcept
De bovenverdiepingen van het gebouw zijn geheel afgestemd op een nieuw activiteitgerelateerd werkplekconcept. Opvallende eyecatchers zijn het gekleurde plafond met afgeronde koelplafond-eilanden, de blankhouten afwerkingen, de nieuwe vides waarin grote bomen groeien, en de plantenwand over 5 verdiepingen in het volledig gehandhaafde hoofdtrappenhuis.

Inzicht in een complexe wereld
Het nieuwe bezoekerscentrum maakt de identiteit van De Nederlandsche Bank optimaal zichtbaar, naast het kenmerkende bolwerk aan de overzijde geeft het bezoekerscentrum op speelse wijze inzicht in de taken en verantwoordelijkheden van DNB in de complexe financiële wereld van vandaag. Van de complexiteit van monetair beleid tot de achterkant van een pinautomaat.

Goudkleurige accenten
In het bezoekerscentrum is de identiteit van de bank het beste waar te nemen. Dit gebeurt bijvoorbeeld door de vele goudgele accenten in het interieur en – iets minder subtiel – in de wanden van de filmzaal waar uitvergrote goudstaven op zijn aangebracht.

Missie geslaagd
Het bezoekerscentrum heeft de doelstelling, een verdubbeling van het aantal bezoekers, inmiddels overtroffen. De open uitstraling leidt tot inloop. Op de kantoorverdiepingen is de doelstelling, een meer communicatieve manier van werken, vanaf de eerste dag realiteit. In de plint is het contact tussen de verschillende groepen vanzelfsprekend. Het gebouw is ogenschijnlijk achteloos onderdeel geworden van de Amsterdamse binnenstad.