New Museum in New York door SANAA.

De noodzaak om het in hoge mate uitgedijde programma van het New Museum verticaal te organiseren op een klein stedelijk perceel vereiste een compacte stapeling van de verschillende programma-onderdelen. Kazuyo Sejima en Ryue Nishizawa van bureau SANAA hadden al snel door dat in het zeer rationele ontwerp een zekere mate van transparantie en openheid nodig was. In het museum verzorgen grote daklichten het contact met de buitenwereld.

Een stapel verschuivende dozen; zo beschrijven Kazuyo Sejima en Ryue Nishizawa van het architectenbureau SANAA uit Tokyo het concept van hun ontwerp voor het New Museum in de New Yorkse Lower East Side. Het is een treffende omschrijving van de stapeling van verspringende volumes die temidden van de groothandel, logementen, en af en toe een blok luxueuze appartementen in de Bowery boven al het andere uittorent. Gepaard aan de gelaagde programmatische organisatie leent de iconische hoedanigheid van het gebouw zich voor een dergelijk sterke reductie, maar de relatie tussen vorm en inhoud is complexer dan aanvankelijk het geval lijkt te zijn.

Het volledige artikel verscheen eerder in de Architect, nummer 1, 2008, p64-69.

Zie ook: New Museum in New York door SANAA