artikel

Lensvelt: vaarwel aan Dutch Design

Interieur

Door Harm Tilman – Volgens Hans Lensvelt heeft Dutch Design afgedaan. Het wordt tijd voor internationaal design. Een presentatie onder de bogen van Milaan onder de noemer ‘All new’ ondersteunt deze doelstelling. Maar is dat daarvoor de goede plek?

Sinds de jaren 90 van de vorige eeuw is Dutch Design een begrip in de internationale designwereld in het algemeen en Milaan in het bijzonder. Onder leiding van Gijs Bakker en Renny Ramakers schudden een aantal jonge Nederlandse ontwerpers het ontwerpveld op met een onweerstaanbare combinatie van humor en betrokkenheid.

Dutch design

Dutch design is nog altijd een begrip in de wereld. Het is echter ook een product dat niemand wil hebben, aldus Hans Lensvelt in Milaan bij de opening van ‘All New’, zijn presentatie tijdens de Milaan Desin Week van 2019. Het is ook de reden dat Lensvelt Dutch Design vaarwel zegt en zich vanaf nu gaat positioneren als een internationaal design merk. Om deze reden is aan de presentatie van dit jaar geen thema meegegeven. Alles is nieuw immers.

This barstool, Richard Hutten Beeld Jan Willem Kaldenbach

Thematische presentaties

Bij eerdere edities van de Milaan Design Week boekte Lensvelt mooie successen met thematische presentaties. Zo won het in 2016 met de Boring Collection van Space Encounters een Milano Design Award en een jaar later nogmaals met de presentatie ‘May I Have Your Attention, Please?’ die was opgezet rond de presentatie van Maarten Baas’ 101 Chair. Dat Space Encounters dit jaar in Milaan nadrukkelijk zijn eigen weg gaat (waarover een andere keer meer), moet hem aan het denken hebben gezet.

101 Chair, Maarten Baas Beeld Jan Willem Kaldenbach

Swing naar midden

In ‘All New’ toont Lensvelt een aantal ontwerpen, dat is gemaakt in samenwerking met “internationale ontwerpers, architecten en kunstenaars”. Lensvelt zelf omschrijft zijn presentatie als een swing naar het midden. “We zijn nog steeds conceptueel maar zoeken nadrukkelijk de meer commerciële kant op”, aldus Lensvelt. Zijn doel is dan ook niet zozeer andere merken de loef af te steken, maar een internationaal netwerk op te bouwen met agenten en ontwerpers en zijn sales organisatie hierop af te stemmen.

Ventura Centrale

Lensvelt presenteerde zich dit jaar wederom in Ventura Centrale, de locatie waar hij zijn twee eerdere, succesvolle presentaties had gehouden. De uitstap afgelopen jaar met ‘Nothing New’ in Museao Diocesano is hem maar matig bevallen. Maar op de trend onder internationale merken om industriële locaties in te ruilen voor presentaties in stadspaleizen en -blokken, stapte Lensvelt ook niet in.

Sober en doelmatig

Blikvanger in de collectie is het modulaire zitsysteem Blocks dat Lensvelt samen met OMA ontwikkelde voor Rijnstraat 8. Een meubelsysteem dat je beslist sober en doelmatig kunt noemen. Evenzeer uiting van de internationale ambities van het merk is de Nieuw Chesterfield van Baranowitz + Kronenberg, een remake van de bekende klassieke versie. In dit geval is de stoffering over een metalen frame getrokken.

OMA, Blocks Beeld Jan Willem Kaldenbach

Baranowitz + Kronenberg, New Chesterfield Beeld Jan Willem Kaldenbach

Tafel op 5 poten

Interessant is daarnaast de Felix stoel van i29 Interieurarchitecten die buitengewoon geschikt is voor zaalopstellingen. Bij de Five tafel van Luc Binst kunnen de vijf poten op verschillende plaatsen onder het blad worden geschroefd, afhankelijk van het doel van de bijeenkomst en het aantal gebruikers.

Felix stoel, i29 Interieurarchitecten Beeld Jan Willem Kaldenbach

Five tafel, Luc Binst / B Brand Beeld Jan Willem Kaldenbach

Modulaire sofa

Ofschoon beide mannen elkaar al bijna twintig jaar kennen (om precies te zijn sinds de eerste Lensvelt de Architect interieurprijs uit 2001), is de ‘New balance’ het eerste product dat de Italiaanse ontwerper Fabio Novembre voor Lensvelt maakt. Dit modulaire sofa systeem staat met zijn zoektocht naar evenwicht volgens de ontwerper symbool voor de onzekerheden van deze tijd.

New Balance, Fabio Novembre Beeld Jan Willem Kaldenbach

Bijzondere ervaring

Voor All New werkt Lensvelt samen met Janpaul Scholtmeijer die de scenografie ontwierp en met het merk Modular Lighting Instruments, dat de verlichting verzorgde. Scholtmeijer ontwierp coulissen van gerecyclede doeken en zetten daartussen de meubels op podia van wisselende hoogte en grootte. In de donkere ruimte komen de gepresenteerde objecten goed naar voren. De objecten zijn zo uitgelicht dat ze dichterbij lijken te komen. De presentatie biedt een bijzondere ervaring. Ze is in alle opzichten het tegenovergestelde van een Ikea die gericht is op louter consumptie.

Lees ook

Reageer op dit artikel