Project

Jan Waaijerbrug

Geen categorie

Deze brug voor langzaam verkeer legt een soepele verbinding tussen 4 regionale fietspaden en twee parken die momenteel gescheiden worden door het spoor van de Randstadrail en de Leidschendamse weg.

Jan Waaijerbrug

 

 

 

 

De oversteek over weg en rail levert een in Nederland zeldzaam hoog uitzichtpunt op met prachtige panorama’s. De locatie is essentieel Hollands: het omringende landschap is geheel door de mens gemaakt. Het bestaande Westerpark ten zuiden (bovenop een vuilnisbelt), het toekomstige N3MP park (dat tevens dienst gaat doen als waterberging) en de beide verkeersaders. De Jan Waaijerbrug biedt zowel een perfecte aansluiting op de routes als een optimale blend in het landschap.

Maximale duurzaamheid is het hoofdthema in de constructie. De brug wordt over zijn hele lengte ondersteund door op korte onderlinge afstand geplaatste en daardoor lichte kolommen. Elk van deze kolommen kan op een enkele paal worden gefundeerd, de overspanning van het dek is beperkt tot enkele meters en kan dus heel slank worden uitgevoerd. De totale hoeveelheid materiaal ligt daarmee 30% onder die van een reguliere fietsbrug van deze omvang. Alle onderdelen van de brug zijn 100% recycleerbaar en vrij van toxische stoffen. Toepassing van weervast- en roestvaststaal maken verf en onderhoud overbodig. Aan het einde van zijn levensduur kan de hele brug zo de Hoogovens in voor recyclage.

Foto's

Ontwerp en realisatie

  • Adres Leidschendamseweg
  • Plaats Zoetermeer
  • Projecttitel Jan Waaijerbrug
  • Projectarchitect(en) Syb van Breda
  • Toeleveranciers false
  • Programma Langzaam verkeersbrug
  • Aanvang bouw 02-09-2014
  • Oplevering 14-12-2013
  • Opdrachtgever Gemeente Zoetermeer
  • Ontwerpbureau Syb van Breda & Co, architects
Reageer op dit artikel