ARC21: Guerrilla's World, Amsterdam - CBRE Design

Het ontwerpteam van CBRE werd uitgenodigd om een nieuwe en unieke ruimte voor game developer Guerrilla te vinden en ontwerpen. Het pand moeste ruimte bieden aan het volledige creatieve team van animators, developers, audio engineers, motion capture technicians en andere professionals. In het gebouw moesten ook een aantal custom studio's komen met speciale audiovisuele apparatuur, verschillende ruimtes voor creatieve samenwerking, en een ruimte voor de enorme dataservers.

Tekst CBRE Design

We hebben de manier waarop Guerrilla werkt opnieuw vorm gegeven door innovatief te denken, de mens centraal te stellen en creatieve oplossingen te vinden. Daarvoor was een intensieve samenwerking met Guerrilla nodig. We namen hen stap voor stap mee in het ontwerpproces. Elke twee weken werden de laatste ontwikkelingen doorgesproken zodat er voldoende tijd was om dingen aan te passen. Het was een inclusief proces, waardoor alle betrokkenen het gevoel hadden dat het ook echt hun project was.

The City Sonys exclusive area - Guerilla's World door CBRE Design. Beeld Stijn Poelstra
The City Sonys exclusive area - Guerilla's World door CBRE Design. Beeld Stijn Poelstra

Het monumentale voormalige Telegraafgebouw werd de nieuwe thuisbasis van Guerrilla. Rijnboutt renoveerde het volledig en leverde het casco op. Hier hebben we ons qua stijl en aanpak op aangesloten met ons interieurontwerp, om zo de monumentale look & feel te waarborgen. Tijdens het ontwerpproces trokken we dit door en zochten de paralellen tussen het oude gebouw en nieuwe interieur – de drukpers vs de computer, analoog vs digitaal, realiteit vs fantasie.

In de ontvangstruimte zorgt een gigantische armatuur in de vorm van een deeltjeswolk, geïnspireerd door digitale netwerken, voor een warm welkom. In Guerrilla City staat de MER centraal, een enorme server die het zenuwcentrum van Guerrilla vormt. Guerrilla Studio is een serene, lichte en ruime verdieping waar guerrilla’s kunnen werken. Hier staan onder andere ‘devdesks’: werkplekken met een geïntegreerd koelsysteem en individueel aanpasbare verlichting, ontworpen voor de game developers.

Waar mogelijk hebben we creatief nagedacht over het gebruik van materialen die zowel duurzaam als esthetisch zijn. Ons team heeft zich laten inspireren door technieken als Shou Sugi Ban, een Japanse techniek om hout te branden om het te verduurzamen. Dit is slechts één voorbeeld van materiaalgebruik dat zowel praktisch als esthetisch is. Dankzij onze duurzame keuzes kreeg het gebouw een ‘BREEAM In-Use’ energielabel.

The Studios - Guerilla's World door CBRE Design. Beeld Stijn Poelstra
The Studios - Guerilla's World door CBRE Design. Beeld Stijn Poelstra

Met dit project hebben we de dromen van Guerrilla tot leven gebracht in een bijzondere omgeving. Het gebouw stelt de mens centraal en stimuleert de samenwerking en creatieve processen die zo belangrijk zijn voor de ontwikkeling van games. En het is een basis waar de inclusieve cultuur van de gamestudio wordt gekoesterd. Daarnaast hebben we veel planten toegepast, deze bieden een gezonde werkomgeving voor medewerkers, begeleiden bezoekers visueel door het gebouw, en leveren verse kruiden.

We hebben het kantoor ontworpen als open-world game met vijf levels. In de Welcome Area en Guerrilla Square bevinden zich de host area, cinema en amfitheater. In Guerrilla City vind je soundstudio’s, mocap, de MER en vergaderruimtes. De Guerrilla Studios: lichte en ruime verdiepingen waar guerrilla’s hun eigen persoonlijkheid kunnen laten spreken. The Escape is een rooftop bar/restaurant. Het resultaat: uiterst functionele ruimtes waar guerrilla’s kunnen dromen, creëren en innoveren.

Meer CBRE: