nieuws

‘Hout is het beste materiaal voor wielerbanen’

Techniek

De wielerbaan in Apeldoorn splintert. Volgens de gemeente ligt dat aan het hout, lariks, maar volgens architect Sander Douma komt het doordat de luchtvochtigheid de afgelopen twee winters te laag geweest. “Omdat mijn naam aan het project is verbonden, repareer ik de baan tegen kostprijs. Maar ik accepteer niet de verantwoordelijkheid voor het splinteren.”

‘Hout is het beste materiaal voor wielerbanen’

Sander Douma is wereldwijd bekend als wielerbanenspecialist. Hij bouwde eerder onder meer de baan voor de Olympische Spelen in Athene (2004) en hij leverde het ontwerp voor het Velodrome in Londen.

Keuze voor lariks

Meestal vervaardigt hij binnenbanen van dennenhout en buitenbanen van accoya. De reden dat in Apeldoorn voor lariks werd gekozen, is dat deze houtsoort in Moskou en Alkmaar goede, snelle banen heeft opgeleverd. Sterker nog: de selectie van de KNWU, die Apeldoorn wegens de splinters heeft verlaten, rijdt nu op Douma’s baan in Alkmaar. “De baan in Apeldoorn heeft het tot nu toe ook altijd goed gedaan, terwijl hij intensief werd gebruikt,”aldus Douma. “Er is een EK en een WK op gereden. Als hij het dan nu niet meer goed doet, ligt dat niet aan mij. We hebben niet voor niets minimale luchtvochtigheidspercentages voorgeschreven.”

Dennen en accoya

Volgens Douma is hout nog altijd het beste materiaal om een wielerbaan van te maken. Beton is een mogelijkheid, maar dat is toch moeilijker vlak te maken.

De architect leverde onlangs twee nieuwe wielerbanen op, namelijk een van dennen in Omsk en een van accoya in Yichun (China). Komend voorjaar gaat hij aan de slag met een accoya buitenbaan in Assen.

 

Reageer op dit artikel