nieuws

Scheveningse Pier nog goed voor jarenlang gebruik

Techniek

De staat van onderhoud van de Scheveningse Pier is zo slecht nog niet. Nieuwe bestemmingen als kenniscentra, een tophotel of misschien wel een cruiseterminal kunnen de Pier op korte termijn zelfs weer internationaal aanzien geven. Dat stelt Witteveen+Bos. Het bureau heeft zich de afgelopen weken verdiept in de gebruiksmogelijkheden van de Pier, die binnenkort geveild wordt aan de hoogste bieder.

Scheveningse Pier nog goed voor jarenlang gebruik
Kust Hoek van Holland-Noordwijk foto: Joop van Houdt/Rijkswaterstaat

Uit een visuele inspectie door het bureau op bouwkundige aspecten blijkt dat de constructieve staat minder slecht is dan aangenomen. Volgens Ton Deekens, hoofd van de Haagse vestiging van Witteveen+Bos verkeert de Pier in een “grotendeels acceptabele staat. De palen en de constructieve liggers kunnen nog jaren mee. Bij de renovatie in de jaren negentig zijn de palen van een kunststof omhulling voorzien. Daardoor zijn ze bestand tegen zout water en sterk genoeg om de Pier nog lang te kunnen dragen.’

‘De betonnen vloer is er het slechtst aan toe’, vervolgt Deekens. ‘Maar dan alleen de eerste vijftig meter vanaf de boulevard. Dit deel kun je vanaf het strand gemakkelijk herstellen. De vloeren die boven zee liggen zien er nog goed uit.’ De eilanden aan het einde van de pier behoeven volgens Witteveen+Bos renovatie naar functiebestemming, maar met de funderingen is weinig mis. Met uitzondering van het vierde eiland, dat volledig uit staal is opgebouwd. Dat is er slecht aan toe.

 DePierdeOmloop

De Haagse architectTheo Beunen ziet het liefst een compleet nieuwe pier. In het plan ‘De Omloop’ wil hij de pier herbouwen maar dan iets meer zuidelijker, op de plek van de oorspronkelijke pier. Impressie: Theo Beunen

Nieuwe bestemmingen

Momenteel buigen geïnteresseerde marktpartijen zich over nieuwe bestemmingen voor de Pier. Volgens Witteveen+Bos is het ombouwen tot cruiseterminal een van de beste opties om de Pier levend te houden. Maarten Janssen van de Rotterdamse vestiging onderzocht deze mogelijkheid: ‘Een cruise-terminal levert een grote toestroom aan extra toeristen op. Alleen, je moet dan wel een lange overdekte voorziening aan de Pier koppelen, tot ongeveer een kilometer uit de kust. Anders is het voor cruise-schepen niet mogelijk om aan te meren in ons ondiepe kustwater. Technisch is dat mogelijk. Sterker: het zou de Pier een nieuw, internationaal aanzien geven.’

Van duurzaam tot complete nieuwe pier

Sinds bekend werd dat de curator van de failliete onderneming de Pier wil veilen, ontwikkelen diverse partijen plannen voor het markante bouwwerk in de bekende badplaats. Imago Bouwers kwam met een plan voor een duurzame pier waarbij geëxperimenteerd kan worden met golf- en getijdenenergie, maar ook met windenergie en algenkweek.

Pier_Beuners

Impressie: Theo Beunen

En dan is er nog de Haagse ontwerper Theo Beunen. Die stelt voor een compleet nieuwe pier te bouwen iets zuidelijker, op de locatie waar tot de oorlog ook de houten voorganger van de Pier stond. Vanuit het Kurhaus konden badgasten zo de pier oplopen. Beunens Pier moet een omloop worden waar mensen weer klassiek kunnen uitwaaien.

 Pier in oorspronkelijke staat
De oorspronkelijke Pier

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels