nieuws

Mud Jeans wint Circle Challenge 10×10

Techniek

Mud Jeans is de winnaar van de Circle Challenge 10×10. Het bedrijf presenteerde deze week hun concept ‘Lease a Jeans’. Hierin koopt de consument zijn broek niet maar ‘huurt’ hij zijn jeans. Het modemerk blijft hiermee eigenaar van de broek en van de duurzame biologische katoen waar de jeans van is gemaakt.

Mud Jeans wint Circle Challenge 10×10

 

Naast Mud Jeans deden CNME Maastricht en regio, Metabolic Lab en Transition Town Deventer mee in de finale. De jury koos uiteindelijk voor het bedrijf met het meest economische plaatje. “Het gaat tenslotte om de ‘circle economy’, aldus jury voorzitter Louise Vet, directeur Nederlands instituut Ecologie (NIOO-­‐KNAW).

Mud Jeans wint 100 m2 aan luchtzuiverd tapijt van Desso, duurzame verf van AkzoNobel/Sikkens en meubels Van Haworth. Verder levert Mostert de Winter een levende plantenwand, Interwand stelt C2C wanden en een whiteboard beschikbaar. De benodigde LED verlichting komt van Philips. Met de prijs wordt het nieuwe kantoor helemaal circulair ingericht, zegt Dianne Potters van Mud Jeans.

Het bedrijf gaat met het winnen van de prijs nu zelf ook leasen. De prijs bestaat in feite alleen uit de performance van de producten. Dit idee is voor het eerst door Thomas Rau voor TurnToo geïntroduceerd. Dit bedrijf levert een duurzaam business model waarin de producent de eigenaar blijft van de grondstoffen die aan het einde van hun levensduur opnieuw gebruikt of gerecycled kunnen worden.

De Circle Challenge is een initiatief van Circle Economy, een platform dat adviseert bij de overgang van een lineaire naar een circulaire bedrijfsstrategie.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels