blog

Blog – Hoe smart kunnen we zijn? Wijzelf! Deel 3: Smart Technology voor in huis

Techniek

Door Philip Krabbendam – Robotarmen hebben ons in de industrie veel werk uit handen genomen. Toch hebben we het drukker dan ooit. We hebben nauwelijks nog tijd om te wonen. Maar nu zijn er ook robots voor in huis om ons bij te staan. Zij kunnen veel huiselijke taken van ons overnemen. Zetten zij de bevrijding voort die is ingezet met de stofzuiger en de wasmachine?

Blog – Hoe smart kunnen we zijn? Wijzelf! Deel 3: Smart Technology voor in huis
LG HUB

Wie kent niet de droom van de kaboutertjes die, ongevraagd, alle nare klusjes in huis doen? Ze bestaan! Internetgiganten Google en Amazon hebben samen met een aantal elektronicabedrijven programma’s ontwikkeld voor verschillende slimme hulpjes voor in huis. ‘Smart Technology’, bijvoorbeeld voor de ‘Assistant’ die weliswaar geen oogjes heeft, en niet kan lopen of zwaaien, maar die mondeling opdrachten kan uitvoeren, om de oven, de wasmachine, keukenmachines of de douchethermostaat te bedienen. Je kunt ook vragen stellen, over het weerbericht, of de situatie op de wegen. In de toekomst gaan ‘Assistants’ ook reclameboodschappen uitzenden.

Een luisterend oor, Google Home

Er zijn hulpjes die verder gaan: zij zijn bedoeld als een ‘spil in het huishouden’ en worden verondersteld zich onmisbaar te maken door alles te regelen: de verlichting in huis, het stofzuigen of de was. Zo kan een robotje ervoor zorgen dat de sportkleren op tijd gewassen zijn als er een afspraak met het fitnesscentrum in de agenda staat. Zij kunnen ook kooktips geven, nieuws selecteren, een gesprek voeren, spelletjes spelen met de kinderen en foto’s of filmpjes maken van speciale momenten in het gezin.

Ik vertel verhaaltjes en maak leuke filmpjes van de kinderen

GPS effect

Voor alles wordt gezorgd door de nijvere elektronische kabouters: de was wordt gedaan, de vloer gezogen, de kinderen worden vermaakt met verhaaltjes, of spelletjes… bieden zij bewoners nu ook de vrijheid om nieuwe interesse te volgen of te ontwikkelen? Het zou kunnen, maar dan wel tegen een prijs: net zoals mensen afhankelijk worden van de navigatie in de auto, en niet meer weten waar zij eigenlijk zijn, zo kunnen ook bewoners afhankelijk worden van de helpende elektronica en het overzicht, en daarmee de regie over het huishouden verliezen. Je zou misschien kunnen zeggen dat bewoners nu op bezoek zijn bij zichzelf.

Maar dit gezegd hebbende, laten we eens kijken naar wat bewoners, nu ze bevrijd zijn van de zorgen die het wonen met zich meebrengt, gaan doen met hun vrijgekomen tijd. Kunnen zij dankzij de robotjes inderdaad nieuwe interesses volgen of te ontwikkelen?

Embarrisment of choice

Dankzij de ‘rat race’ kunnen zij kiezen uit een overvloed aan producten. Daar zit allicht iets tussen wat een nieuwe interesse wekt of een nieuwe ontwikkeling in beweging zet, maar een probleem daarbij is wel dat de consument, door het voortdurende reclamebombardement dat de ‘rat race’ gaande moet houden, nog wel eens moeite kan hebben z’n eigen interesses te herkennen.

Dit kan het moeilijk maken om een zinvolle keuze te maken… uit het bezoek aan een themapark, een weekeindje naar een vreemde stad, een natuurwandeling, uit eten, een bezoek aan de dierentuin, een nieuwe smartphone, nieuwe eigentijdse meubelen, een elektrische fiets of een investering in duurzame energie…

Einde keuzestress

Waarom laten zij dan de keuze niet over aan een van de huisrobotjes? De zelflerende algoritmen waar deze mee zijn uitgerust herkennen patronen in menselijk gedrag eerder dan de betrokkenen zelf, daardoor kunnen deze robotjes ook toekomstige behoeften voorspellen! Het maken van een keuze is bij deze algoritmen dus in goede handen! Zo zouden huisrobotjes samen kunnen zorgen voor een smooth en zorgeloos leven. Zonder vervelende huishoudelijke werkjes en ook nog eens zonder keuzestress.

Einde regie over eigen leven

Maar hiermee kunnen deze behulpzame robotjes eraan bijdragen dat bewoners de regie verliezen, niet alleen over het huishouden maar ook over de keuzen die zij maken en dus over de richting waarin zij zich verder willen ontwikkelen. Dit maakt deze robotjes wezenlijk anders dan eenvoudige automaten als de stofzuiger of de wasmachine…

Big brothers

Intussen geven deze robotjes, via Google, Amazon en ook Facebook, data door over onze manier van wonen, koop- en eetgewoonten en andere interesses, aan bedrijven die deze kunnen gebruiken om producten aan te bieden, voor prijzen die beide zijn afgestemd op de bewoners. Big Brothers are watching us, en doen daar hun voordeel mee. Het gegeven dat de ‘Assistant’ in de toekomst ook reclameboodschappen gaat uitzenden was al een waarschuwing.

Onzichtbare hand

Nu kunnen deze Big Brothers met recht als een gevaar worden gezien, maar zij volgen slechts het automatisme van de ‘onzichtbare hand’, namelijk groot en sterk worden en daarvoor zoveel mogelijk reclame maken. En in dit laatste zijn zij bijzonder succesvol, als hun huisrobotjes ertoe inderdaad toe bijdragen dat consumenten de regie over hun privéleven verliezen en blij zijn met alle keuzen die de robotjes in hun privéleven inbrengen.

1984?

Dit kan nog een alarmerende consequentie hebben… Als de commercieel interessante aanbiedingen van bedrijven steeds boven komen drijven bij de zoekopdrachten op het internet, krijgen producten die geen commercieel belang hebben geen kans meer. Temeer daar de opslagcapaciteit van data centra onherroepelijk achter gaat lopen bij de exponentieel groeiende verzameling  big data over consumenten. Dan moeten er keuzen worden gemaakt, en dan zullen er op een dag misschien geen kritische geluiden meer op het net te vinden zijn. Zoals bijvoorbeeld het boek 1984 van George Orwell!

Ik herinner je aan je afspraken

Niet alleen voor in huis

Uiteindelijk is het dus helemaal niet zo spannend, of schattig, of handig om de aangeboden robotjes voorzien van ‘Smart Technology’ in huis te nemen. Zij dienen niet de bewoners maar de ‘onzichtbare hand’.

‘Smart Technology’ is er niet alleen voor in huis: ook in openbare gebieden zijn robots en computers actief. Daarover meer in de volgende episode.

 

Reageer op dit artikel