blog

Blog: Virtual Reality voor architecten

Techniek

Door Reijer Pielkenrood – Een paar jaar geleden hoorde je nog iedereen over 3D printen en nu is virtual reality het helemaal. Het 3D printen heeft bij de meeste bureaus niet doorgezet. Deels komt dit denk ik door de crisis. Men zat gewoon niet te wachten op een forse investering. Daarnaast is de nieuwe generatie architecten gewoon niet meer gewend aan fysieke maquettes. De formaten waren te klein en het printen duurde te lang om echt effectief ontwerpend mee te werken. Of VR hetzelfde lot zal ondergaan zullen we in de komende Jaren zien.

Blog: Virtual Reality voor architecten

Presentatie techniek

Renders zijn de laatste 10 jaar enorm in kwaliteit toegenomen, met bureaus als Luxigon of MIR.  Toch blijft het voor opdrachtgevers altijd nog moeilijk om in het hoofd van een architect te kunnen kijken.

Om deze rede experimenteren veel bureaus al met VR. Het wordt op dit moment vooral gebruikt als presentatie middel, waar de opdrachtgever de kans krijgt om zijn nieuwe gebouw in 3D te ervaren. Deze manier van presenteren kan dat extra duwtje zijn die de klant nodig had om met jouw ontwerp in zee te gaan.

Laagdrempelig

Het voordeel van VR is dat het een vrij laagdrempelige techniek is door de relatief lage kosten. Er zijn op dit moment zelfs kartonnen doosjes op de markt waar je met behulp van je smartphone je eigen VR bril van kan maken. De startup kosten zijn relatief laag voor een bureau. Voor interne presentaties en walk throughs is de aanschaf van hardware noodzakelijk. Daarnaast zal er nog in zware computers moeten worden geïnvesteerd. Voor een paar duizend euro zet je de eerste stappen in VR. Dit weegt natuurlijk ruimschoots op tegen de eerste opdracht die je met deze nieuwe techniek scoort. Daarnaast werken de meeste bureaus op dit moment al in BIM, wat vrij eenvoudig te integreren is met VR hardware zoals HTC Vive of Oculus.

Perifeer gezichtsveld

Niet alleen voor architecten lijkt het mij een uitermate geschikte presentatie techniek, maar vooral ook voor stedenbouw is VR een interessante ontwikkeling. Met VR introduceer je een perifeer gezichtsveld. Dit is essentieel voor de ruimtelijke perceptie, zeker in dicht stedelijke gebieden. Die grote wolkenkrabber in je ooghoek heeft toch echt wel een grote impact op je ruimtelijke ervaring. Nu wordt deze in de huidige visualisaties altijd netjes weggepoetst.

Virtual Reality voor architecten Blog Reijer Pielkenrood VR bril render Luxigon MIR

Nieuwe toepassingen

VR-technieken staan nog in de kinderschoenen. Opdrachtgevers kunnen zich bewegen in het model, maar nog geen interactie hebben met het virtuele gebouw. In de Verenigde Staten is men op dit moment bezig met nieuwe ontwikkelingen als real time rendering om dit wel mogelijk te maken. Waar we tot voor kort nog met daglichtberekeningen trachten de lichtinval te bepalen is het nu al mogelijk om deze daadwerkelijk te ervaren in een VR model. Het zal waardevolle feedback opleveren die de architect of stedenbouwkundige weer kan verwerken in het ontwerp

Ontwerpen in VR

Bureaus zoals NBBJ hebben VR al vroeg ontdekt. Zij hebben met crowdfunding een VR platform opgezet waarmee ontwerpers en opdrachtgevers informatie kunnen uitwisselen. Zo zou de feedback van de klant vanuit het VR model tot een efficiënter ontwerpproces moeten lijden. Andere ontwikkelingen onderzoeken op dit moment hoe we VR naast presentatie- of communicatiemiddel ook kunnen inzetten in het begin stadium van het ontwerp. Het bedrijf VRtisan heeft de eerste stappen gezet. Zij combineren hand-held controlers met een VR bril. Zo kunnen architecten lopend door het model muren plaatsen, meubels verschuiven, kleuren en materialen testen. En dan wordt het natuurlijk helemaal interessant! Stel je voor dat je vanaf de begin fase al in je eigen ontwerp rond loopt en de ruimte kan vormgeven. Over een paar jaar zit iedereen misschien wel met een VR helm op achter zijn bureau.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels