Project

Reconversie station Antwerpen Centraal door Eurostation

Reconversie station Antwerpen Centraal door Eurostation
Het lichtontwerp van Voncke maakt deel uit van de architectuur. Foto Jan Kempenaers

Antwerpen Centraal was jarenlang een kopstation waarin treinen moesten keren. Toen daar recent dankzij een 3,8 kilometer lange spoortunnel een einde aan kwam, rees de vraag naar de nieuwe architectuur van het centraal station. Voor de architecten van Eurostation onder leiding van Jacques Voncke is de infrastructuur met haar poreuze karakteristieken een waar ‘objet trouvé’. Het inbrengen van zowel dag- als kunstlicht versterkt de zeggingskracht van de ingrepen.

Bij de verbouwing van Antwerpen Centraal is uitgegaan van de tweedeling in een statig stenen poortgebouw langs het Astridplein en een infrastructuurdeel dat tegen het poortgebouw is aangeschoven. Het poort- of ontvangstgebouw van Antwerpen Centraal is in 1899 ontworpen door architect Louis de la Censerie. Hij liet zich inspireren door het stationsgebouw van Luzern en het Pantheon in Rome. Dit resulteerde in een gebouw met een rijke architectuur van diverse soorten marmer en een imposante koepel van 75 meter hoog. Voor dit deel van het station is gekozen voor een nauwkeurige renovatie met behoud van vormen, materialen en proporties.

Het infrastructuurdeel, dat oorspronkelijk niet het werk is van een architect maar van ingenieurs, is op heel andere wijze aangepakt. Het bestaat uit een imposante perronoverkapping en een systeem van bruggen die de stad doorkruisen en die een basis bieden aan de treinsporen. De belangrijkste karakteristiek van het infrastructuurdeel is echter niet de imposante perronoverkapping, maar veeleer haar porositeit.

Het volledige artikel verscheen eerder in de Architect, nummer 12, 2007, p74-77.

Ontwerp en realisatie

  • Adres Astridplein
  • Plaats Antwerpen
  • Projecttitel Reconversie station Antwerpen Centraal door Eurostation
  • Projectarchitect(en) Jacques Voncke
  • Adviseur installaties Eurostation, Brussel
  • Adviseur akoestiek Daïdalos, Leuven
  • Interieurarchitect Eurostation, Brussel
  • Landschapsarchitect Jordi Farrando, Barcelona (E) (aanleg Astridplein)
  • Bouwmanagement Eurostation, Brussel
  • Bruto vloeroppervlakte (m2) Bruto vloeroppervlakte 95.000 m² / Bruto inhoud 800.800 m³
  • Programma uitbreiden bestaand station naar een ondergrondse noord-zuid spoorverbinding onder Antwerpen
  • Voorlopig ontwerp 01-06-1996
  • Definitief ontwerp 01-01-2001
  • Aanvang bouw 01-12-2007
  • Oplevering 01-01-2008
  • Bouwsom inclusief installaties (€) Bouwsom incl installaties € 400.382.000 excl btw
  • Bouwsom exclusief installaties (€) Bouwsom excl installaties € 312.280.000 excl btw
  • Opdrachtgever Infrabel, Brussel en NMBS-Holding, Brussel

Foto's

Antwerpen Centraal 
Lees voordat u gaat reageren de spelregels