Project

Nieuwe verkeersleidingpost ProRail door dJGA

Nieuwe verkeersleidingpost ProRail door dJGA
Fotograaf Christian Richters

Het nieuwe gebouw dat de Jong Gortemaker Algra Architecten ontwierp voor ProRail, versmelt met de spooromgeving waar ze onderdeel van uitmaakt. De zwevende vleugels lijken zich over de rails uit te strekken, de vloeiende vormen benadrukken de bewegingen van de treinen. De cortenstalen lamellen geven het gebouw de robuustheid die past bij een omgeving die tegen een stootje kan.

 

De verkeersleidingpost vormt het hart van alle treindienstactiviteiten van ProRail in en rond de Domstad.  Het gebouw heeft een oppervlak van bijna 4.500 m² en biedt plaats aan 100 medewerkers. In het ontwerp stelt dJGA de gebruikers centraal; uitgangspunt is dat zij zo goed mogelijk hun werk kunnen uitoefenen.

De seinzaal als kloppend hart

Het epicentrum van de nieuwe verkeersleidingspost vormt de seinzaal, een grote open ruimte met een oppervlakte van circa 1.000 m² en een hoogte van 5,20 meter. Hier vandaan heeft de verkeersleiding van ProRail zicht op het spoor en de omgeving. De ICT van de seinzaal is geplaatst op een aparte onderliggende verdieping. Bij onderhoud hieraan kunnen de verkeersleiders in de seinzaal altijd doorwerken.

  

Ontwerp is één met het spoor

Het veelvuldig gebruik van cortenstaal en glas geeft de verkeersleidingspost een industriële, robuuste uitstraling. Het nieuwe gebouw heeft op het oog een dubbele schil door de vaste zonweringslamellen aan de buitenzijde. Doordat de lamellen aan de noordzijde van het gebouw vlak zijn, en aan de overige zijden richting het zuiden steeds steiler staan, wordt direct zonlicht geweerd maar wordt daglicht zoveel mogelijk toegelaten. Daarnaast zorgt de steeds veranderende vorm voor een dynamisch effect, wanneer je met de trein langs het gebouw rijdt.

  

“Door de industriële uitstraling sluit het gebouw goed aan bij de spooromgeving,” zegt Maurits Algra, architect en directeur bij dJGA. “Van veraf gezien lijkt de post een natuurlijk onderdeel van het spoor; van dichtbij springt het gebouw bij passerende reizigers in het oog.”

Duurzaamheid

dJGA zorgde voor een duurzaam binnenklimaat door gebruik van drievoudig glas, hybride koelmachines en een energiedak met zonnepanelen. Alle duurzaamheidsmaatregelen zijn door de architecten samengevat in een mooie infographic op hun website.

Interieurontwerp

Het interieurontwerp refereert samen met de materiaalkeuze en vormentaal op een eigentijdse wijze aan de historische context van het spoorbedrijf. Zo is van binnenuit de constructie van het gebouw zichtbaar. “Net als bij een klassieke spoorbrug,” aldus Algra.

 

 

Ontwerp en realisatie

  • Adres Bielsstraat 1
  • Plaats Utrecht
  • Projecttitel Nieuwe verkeersleidingpost ProRail door dJGA
  • Projectarchitect(en) Maurits Algra
  • Aannemer Visser & Smit Bouw, Rotterdam
  • Bouwmanagement Staatconstructie: Bentstaal, IJsselstein
  • Bruto vloeroppervlakte (m2) 4480
  • Aanvang bouw 04-06-2015
  • Ontwerpbureau de Jong Gortemaker Algra architecten en ingenieurs, Rotterdam

Foto's

Foto's 
Lees voordat u gaat reageren de spelregels