Project

ARC17 Architectuur: Startstation E-lijn Den Haag – ZJA Zwarts & Jansma Architecten

ARC17 Architectuur: Startstation E-lijn Den Haag – ZJA Zwarts & Jansma Architecten
Foto: Bart van Hoek

Het startstation E-lijn Den Haag, onderdeel van de RandstadRail metrolijn E, is het vertrek-en eindstation van de lightrail-verbinding tussen Den Haag en Rotterdam. De grote blikvanger van het station is de overkapping van de perrons die bestaat uit staal en koud gebogen glas. Een overdekte looproute in de vorm van een expressieve luifel verbindt het nieuwe kolomvrije startstation met de stationshal van Den Haag Centraal.

De metro’s bereiken het startstation E-lijn via een lang viaduct. Deze voert de RandstadRail tot meer dan 12 meter boven maaiveld over het Bernhardviaduct naar het startstation. Om de impact van het toeleidende tracé op de omgeving zo klein mogelijk te houden is het tracé aangebracht op een zeer slank vormgegeven viaduct. Dit is bereikt door keuze voor een stalen draagconstructie met overspanningen van ongeveer 35 meter tussen de steunpunten. De metro’s stoppen net buiten de stationshal van Den Haag Centraal, maar de overkapping van de halte loopt wel door tot in deze hal, zodat reizigers snel en droog van het startstation E-lijn naar het station Den Haag Centraal kunnen lopen. De sculpturale vorm van de kap en de luifel is hierbij een opvallend en herkenbaar gegeven.

ZJA vertaalde het ontwerp van de ruimtelijke overkapping in een parametrisch computermodel dat het ontwerp geometrisch en economisch optimaliseert en de uitslagen ten behoeve van de productie genereert. Hierdoor kon enkelvoudig en koud gebogen glas gebruikt worden dat ter plekke werd geïnstalleerd. Naast het voordeel van het toepassen van koud gebogen glas dat een maatkostuum rond het station is met een zo klein mogelijke omtrek en oppervlak, kon het materiaalgebruik van de staalconstructie drastisch verminderd worden. De zeer slanke constructie van de kap is licht van gewicht en heeft een besparing op materiaal en productie (energie) opgeleverd ten opzicht van een klassieke overkapping. De volledig transparante kap levert in het gebruik bovendien een aanzienlijke energiebesparing op. Overdag goed natuurlijk verlicht en ’s avonds verlicht een sterrenhemel van energiezuinige, op maat gemaakte LED-spots de perrons en voorruimtes van het station.

Ontwerp en realisatie

  • Adres Anna van Buerenplein/Den Haag Centraal
  • Plaats Den Haag
  • Projecttitel Startstation E-lijn Den Haag
  • Projectarchitect(en) Ralph Kieft, Rob Torsing
  • Medewerkers Jack Bakker, Andrea Silvestrini, René Sjoerdstra, Mariana Popescu, Hotze Verkuyl, Robert Klusman
  • Adviseur constructie BAM Infraconsult, Amsterdam Knippers Helbig Advanced Engineering, Stuttgart Royal HaskoningDHV, Amsterdam Ney & Partners, Brussel Iemants, Arendonk Jos van den Bersselaar Constructie, Udenhout Brakel Atmos, Uden Movares, Utrecht
  • Adviseur installaties De Groot Installatiegroep, Hengelo
  • Adviseur bouwfysica Movares, Utrecht
  • Adviseur brandveiligheid Movares, Utrecht
  • Aannemer BAM Infra NL
  • Programma De metro’s van de E-lijn stopte voorheen op spoor 11 en 12 van Den Haag Centraal. Vanwege een grotere capaciteitsvraag voor NS-treinen op Den Haag Centraal was er de noodzaak een nieuw metrostation voor de E-lijn te realiseren, zodat deze twee sporen weer beschikbaar kwamen voor de trein. De opdracht voor het metrostation E-lijn omvat het ontwerp van de onderbouw, bovenbouw, de overkapping en het viaduct. Metrostation op +2: 1975 m2 Voorruimte op +1: = 208 m2 Gebouw (techn.ruimte+pauze+toiletten): = 93 m2 Trappen A t/m F: 59,6 + 21,8 + 20 + 23,8 +22 + 11,9 + 19,2 = 178 m2 Roltrappen: = 67 m2 Busuitstapperron op +1: = 416 m2 Vluchtpaden tramviaduct: = 578 m2
  • Bouwsom inclusief installaties (€) € 45.500.000
  • Opdrachtgever Gemeente Den Haag, Dienst Stedelijke Beheer, Den Haag/ProRail, Utrecht
  • Ontwerpbureau ZJA Zwarts & Jansma Architecten

Foto's

fotografie: Jeroen Musch
Foto: Bart van Hoek
Lees voordat u gaat reageren de spelregels