Project

ARC17 Architectuur: Openbaar Vervoer Terminal Breda – Koen van Velsen architecten

ARC17 Architectuur: Openbaar Vervoer Terminal Breda – Koen van Velsen architecten
Openbaar Vervoer Terminal Breda – Koen van Velsen architecten – fotografie René de Wit

De OV Terminal Breda is ontworpen als een gebouw voor de stad. Het complex stelt de diverse gebruikers en met name de reizigers centraal. In economisch, sociaal en energetisch opzicht is het complex een duurzame ontwikkeling. Het resultaat is een karaktervol, toegankelijk en perfect passend onderdeel van de stad met een aangename sfeer, gepaste allure, groot comfort en optimale beleving.

De OV Terminal Breda is ontworpen als een gebouw voor de stad: een perfect passend onderdeel wat karaktervol en hecht verworven is met de omliggende bebouwing. Het complex versterkt de bestaande structuur van de stad en verbindt twee voorheen gescheiden stadsdelen aan weerszijden van het spoor.

Het nieuwe Terminal complex bevat een internationaal trein- en busstation, kantoren (circa 20.000m²), commerciële ruimten (circa 9.000m²), recreatieve en maatschappelijke voorzieningen, circa 150 woningen, 720 auto parkeerplaatsen, (on)bewaakte fietsenstallingen voor circa 6.000 fietsen en openbare buitenruimten en pleinen.

De creatie van een gezonde en sociaal veilige leefomgeving in en voor de stad Breda was een belangrijk uitgangspunt binnen het ontwerp. Woningen en publieke openbare pleinen zijn als onderdeel van het plan ontworpen en bewerkstelligen de overgang met de (binnen)stedelijke bebouwing van de stad en dragen bij aan de levendigheid van het stationskwartier. Binnen brengen verrassende vides, openingen en doorzichten het daglicht tot diep in het gebouw.

De OV Terminal stelt de diverse gebruikers en met name de reizigers centraal. Dit heeft geresulteerd in heldere, en toegankelijke ruimten met een aangename sfeer, gepaste allure, groot comfort en een optimale beleving. Hierin is een vanzelfsprekende ordening van functies aangebracht, waarbij alle verschillende functies en modaliteiten in ontwerpkwaliteit, toegankelijkheid en gebruikerscomfort gelijkwaardig aan elkaar zijn.

De OV Terminal is in economisch, sociaal en energetisch opzicht een duurzame ontwikkeling. Alle verschillende functies zijn door middel van stapeling samengebracht in een compact en samenhangend gebouwvolume, met korte loopafstanden en slimme (combinaties van) energetische oplossingen.

Ontwerp en realisatie

  • Adres Stationsplein
  • Plaats Breda
  • Projecttitel Openbaar Vervoer Terminal Breda
  • Projectarchitect(en) Koen van Velsen
  • Medewerkers Jef Adegeest, Chris Arts, Cas Bollen, Gerrie Bekhuis, Frank Beurskens, Erik-Jan van Dalfsen, Rob van Dam, Ilona Deymann, Sanne Eekel, Steven van der Heijden, Jeroen Helder, Ferdy Holtkamp, Bart Jan Hopman, Swana Jacobs, Niek van Laere, Marjo Langbroek, Wouter Laros, Roel van Lent, Annemarie Magré, Thierry Meijers, Ferdjan v.d Pijl, Josse Popma, Gero Rutten, Martijn van Sluijters, Jan Willem ter Steege, Jolan Sterenborg, Jeroen Spit, Maikel Supèr, Violette van Velsen, Niels Westmeijer, Marco van Zal
  • Adviseur constructie Royal HaskoningDHV, Rotterdam
  • Adviseur installaties Royal HaskoningDHV, Rotterdam i.s.m. Movares (Utrecht)
  • Adviseur akoestiek LBP|Sight, Nieuwegein
  • Adviseur bouwfysica LBP|Sight, Nieuwegein
  • Adviseur brandveiligheid LBP|Sight, Nieuwegein
  • Aannemer Ballast-Nedam (Nieuwegein) i.s.m. Hurks (Eindhoven)
  • Interieurarchitect Koen van Velsen architecten, Hilversum
  • Landschapsarchitect Koen van Velsen architecten, Hilversum
  • Beeldend kunstenaar John Kormeling
  • Stedebouwkundige Gemeente Breda
  • Bouwmanagement Prorail i.s.m. de MJB Groep
  • Toeleveranciers Zie apart verzonden email voor overzicht van toeleveranciers
  • Bruto vloeroppervlakte (m2) 128.912 m²
  • Programma In de OV Terminal Breda is ruim 128.000 m² bvo nieuwbouw gerealiseerd bestaande uit een internationaal trein- en busstation, kantoren (circa 20.000 m²), commerciële ruimten (circa 9.000 m²), recreatieve en maatschappelijke voorzieningen, circa 150 woningen, 720 auto parkeerplaatsen, (on)bewaakte fietsenstallingen voor circa 6.000 fietsen en openbare buitenruimten en pleinen.
  • Voorlopig ontwerp 05-2006
  • Definitief ontwerp 08-2007
  • Aanvang bouw 05-2012
  • Oplevering 09-2016
  • Bouwsom inclusief installaties (€) 142.000.000,-
  • Opdrachtgever ProRail (Utrecht) i.s.m. NS Stations (Utrecht) en de gemeente Breda (Breda)
  • Ontwerpbureau Koen van Velsen architecten

Foto's

Fotografie René de Wit. Luchtfoto: Rene Vegter
Lees voordat u gaat reageren de spelregels