nieuws

Teloorgang van Rotterdams icoon

Interieur

Wat is de oorzaak van de leegstand in de Markthal in Rotterdam? Volgens de huurders, die zijn geconfronteerd met hoge servicekosten sommige zelfs met meer dan 200 procent, is de huur te hoog. Ook de consument laat de overdekte markt links liggen. Ook zij vinden de winkels in de Markthal te duur. Een vicieuze cirkel.

Teloorgang van Rotterdams icoon

Vlak na de oplevering stonden het winkelend publiek buiten in de rij. Ook toeristen wisten het ontwerp van MVRDV moeiteloos te vinden. Tweeënhalfjaar later is het flitsende er aardig van af nu zo’n tien kramen leeg staan, sommige ‘versunits’ met zeil bedekt en andere leegstaande units zijn opgevuld met meubilair. Het oogt leeg. De toeristen komen nog wel, met de nieuwe hop-on-hof-offbus in Rotterdam, maar verder dan het nemen van foto’s van het plafond komen zij niet. Als er al iets wordt gekocht dan is het op de naastgelegen buitenmarkt waar nu eenmaal de slogan ‘Op de markt is uw gulden een daalder waard’, ondanks de komst van de euro, nog steeds de boventoon voert.

Markthal Rotterdam

Maar hoe nu verder? Moet de Markthal een horecahal worden zoals al wordt geopperd. De restaurants en eetkraampjes lopen nog goed zo schrijft het Trouw in de krant van maandag 6 februari. Cas Leenders van Restaurant Pinchos zegt in de krant ‘Iedereen kan wel drankjes verkopen of horeca gaan doen, maar wat als de klanten er niet zijn? Aan het eten ligt het niet. Maar inmiddels begint de sfeer rond de Markthal zo negatief te worden. Hij stelt een goede marketingscampane voor, flexibele openingstijden en zorg voor een beter binnenklimaat. Nu is het in de winter vaak koud en in de zomer heet. ‘Het lijkt soms meer een steriele fabriek dan een gezellige hal.”

Leenders hoopt op een snelle oplossing. “Voor Rotterdam zou het een groot verlies zijn als je hier over twee jaar kunt karten of schaatsen”.

 

Bron: Trouw

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels