nieuws

Retail follows technology

Interieur

De stormachtige ontwikkeling van de technologie zet de wereld van Retail op z’n kop. Doordat veel omzet naar online en niet meer via fysieke winkels gaat, leggen winkels en ketens met de minste identiteit het loodje. De ontwerpopgave verandert hierdoor van karakter. In twee essays diepen Jan Geysen en Matthijs de Boer de gevolgen uit.

Retail follows technology
Het opvallende interieur van de door Vincent van Duysen in London ontworpen winkel weerspiegelt de minimalistische esthetiek van het kledingmerk Beeld Koen van Damme

Volgens Jan Geysen schetst in het essay ‘Retail follows technology’ de ontwerpuitdagingen , nu de rol van fysieke winkels aan het veranderen is. Merken gaan zich profileren door duidelijke toegevoegde waarden te tonen waaronder authenticiteit en kwaliteit. De juiste architect voor een nieuw winkelconcept kan de identiteit van een merk aanzienlijk versterken. Juist een sector waarin beleving meer dan ooit centraal komt te staan, omarmt architectuur als een cultuur waarmee zich kan blijven onderscheiden.

In winkelcentrum Gelderlandplein bepalen de elementen voor plafonds, puien en vloeren de kwaliteit van het publieke interieur

Omdat de dingen die er toe doen weer in de binnenstad gaan plaatsvinden, zijn aantrekkelijke ontmoetingsplekken buiten en binnen nodig. Matthijs de Boer onderzoekt hoe die plekken met hun nieuwe stedelijke functies ontworpen moeten  worden. Dat betekent dat gebouwen anders in elkaar zitten, en dat de openbare ruimte anders wordt ingericht. De Amsterdamse grachten en grachtenpanden, die in de loop der eeuwen allerlei functies bleken te kunnen herbergen, zijn een goed voorbeeld van een dergelijke kleinschalige mix.