Update: ‘Canon van Nederland’ door Kossmann.dejong

Foto: Thijs Wolzak

nieuws

Update: ‘Canon van Nederland’ door Kossmann.dejong

Interieur

Kossmann.deJong heeft de Canon van Nederland, de lijst met vijftig themavensters, tot leven gebracht in het Openluchtmuseum in Arnhem. Onlangs is de gelijknamige permanente tentoonstelling, ontworpen als een multimediale filmset, geopend in het door Mecanoo vernieuwde entreepaviljoen.

De nieuwe tentoonstelling strekt zich uit over vier achter elkaar gelegen zalen. Als inleiding worden bezoekers in de tunnelvormige introductieruimte stapsgewijs door Kossmann.dejong mee teruggenomen in de tijd, van eind twintigste eeuw tot ver voor het jaar nul. Hoe maakten wij vroeger licht? Waar speelden kinderen mee? En wat aten we vroeger? Via een reeks ruimtelijk gepresenteerde filmprojecties geven personages een inkijkje in hun dagelijks leven, nu en vroeger. Het zijn fragmenten in de tijd die tonen hoe leefomstandigheden constant veranderen.

Foto: Thijs Wolzak

Het Verhaal van Nederland

Het hoofddeel bevindt zich in de tweede zaal, de koepelzaal. Hier wordt ‘Het Verhaal van Nederland’ gepresenteerd in 10 chronologisch geordende tijdvakken. De bezoeker dwaalt door spectaculaire multimediale decorsettingen, zoals de winkel en drukkerij van cartograaf Joan Blaeu, een kerktoren ten tijde van de beeldenstorm en de leefwereld van prehistorische jagers en verzamelaars. De integratie van (romantisch-)realistische elementen maken de decorstukken tastbaar en herkenbaar voor een breed publiek en filmprojecties brengen de decors tot leven. In deze gelaagde compositie van decors, objecten en filmfragmenten worden bezoekers via een mix van media, hands-on elementen en interactieve spellen uitgedaagd actief op zoek te gaan naar informatie. Zo kunnen bezoekers bijvoorbeeld in het Kamper koggeschip een vaarspel spelen, waarin je leert handel te drijven met andere Hanzesteden en door samenwerking met medebezoekers kan je een stadskist met collectiestukken openen. Projecties op vloer en plafond benadrukken het voortschrijden van de tijd, zorgen voor visuele verbinding en leiden in combinatie met spannende licht- en geluidseffecten tot een dynamisch spektakel. De parallelliteit van media maakt het beeld rijker en zorgt voor verdieping.

Mecanoo_entree_openluchtmuseum

Het entreepaviljoen van het Openlucht Museum in Arnhem ontworpen door Mecanoo

Voortdurende ontwikkeling
Na deze zintuigelijke prikkeling in de koepelruimte komt de bezoeker in de derde zaal terecht, in ‘Het Land en de Wereld’. Een panoramische film toont hoe het land dat nu Nederland heet, door de eeuwen heen zowel geografisch als geologisch voortdurend van vorm is veranderd. Via infographics en historische kaarten worden deze veranderingen ook in een bredere, internationale context geplaatst. Grafische lijnpatronen op de vloer en wanden weerspiegelen deze verbindingen. De kijkerstribune, vormgegeven als abstracte aardlagen, benadrukt de dynamiek van een veranderend Nederland.
Het venster als vertrekpunt
In de laatste ruimte ‘Vensters op Vroeger’ krijgen de bezoekers de Canon van Nederland te zien als een groots monumentaal geheel. Een interactieve wand van 18 meter breed biedt een chronologisch overzicht van alle vijftig vensters. Bezoekers worden geactiveerd via de wand verdere informatie te ontsluiten en verbanden tussen de vensters op te sporen. Aanvullend zijn in deze ruimte een aantal interactieve spellen ontworpen. Zo is er een digitale speurtocht uitgestippeld langs diverse canonvensters en jong en oud kunnen samen aan een van de interactieve tafels strijden om de winst van het familiespel.

De tentoonstelling is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met film- en animatieontwerper Redrum en interactive designer IJsfontein onder leiding van art director Pieter van der Heijden van XPEX.

Foto's

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels