nieuws

Mies van der Rohe centraal op internationale expositie

Interieur

Vijf meesterwerken van Ludwig Mies van der Rohe staan tot en met 7 augustus centraal in het SCHUNCK* Glaspaleis (Heerlen). Een unieke expositie, vijf symposia, excursies, lezingen, films en stadswandelingen gaan in op de vraag: welke moderne gebouwen moeten we behouden en hoe?

Mies van der Rohe centraal op internationale expositie

Icoon moderne architectuur

Ludwig Mies van der Rohe (Aken 1886 – Chicago 1969) verrijkte de horizons van Berlijn, Chicago en New York met beeldbepalende gebouwen. Als directeur van het Bauhaus geldt hij als mede-grondlegger van de modernistische architectuur. Mies creëerde de Internationale Stijl en tal van iconische meubels. Zijn principes: vrije plattegronden, vloeiende ruimtes en vrij overspannende draagconstructies. Hij schiep vanuit een ambachtelijke liefde voor materialen (met name glas, staal en natuursteen).

Hoe houdbaar is moderniteit?

‘Mies’ is nog steeds actueel. Zijn rationele en universele ideeën inspireren architecten tot op de dag van vandaag. Maar zijn gebouwen raken in verval of zijn aan herbestemming toe, net als veel andere modernistische gebouwen. Dat thema wordt internationaal steeds belangrijker. Niet alleen vanwege leegstand, maar ook vanwege de monumentale status van de relatief nieuwe gebouwen. Het in de juiste context en op de juiste manier behouden en herbestemmen van zulk erfgoed is cruciaal voor steden en regio’s. Overal vragen stedebouwkundigen zich af: wat moet worden behouden, hoe en waarom?

De tentoonstelling

De tentoonstelling ‘MIES & de erfenis van het modernisme’ verdiept zich in de restauratie van vijf Mies-iconen (S.R. Crown Hall, 860-880 Lake Shore Drive, Huis Tugendhat, Robert F. Carr Memorial Chapel en Verseidag Krefeld). Uniek daarbij is de 20 meter brede filminstallatie over deze topwerken. Nooit eerder werd het werk van Mies zo artistiek en indringend geportretteerd. De kijker ervaart de unieke sfeer, materialiteit en gebruikswaarde van Mies’ gebouwen en ruimtes. Ook toont de expositie met tekeningen, originele bouwelementen, materiaal, collages, maquettes etc. hoe precair dat behoud is. En natuurlijk staan er her en der Mies-meubels in SCHUNCK*, waaronder enkele originele.

Wat is er verder te doen?

De thematiek wordt uitgediept in een ruim aanvullend programma. OMA, Mecanoo, Chipperfield, Wiel Arets, Gunny Harboe, Ivo Hammer en vele anderen werken mee aan symposia in SCHUNCK* en op de technische universiteiten van Aken, Eindhoven, Luik en Genk. Daarnaast zijn er excursies, films, stadswandelingen en lezingen. ‘MIES & de erfenis van het modernisme’ biedt alles bij elkaar een uniek interactief en visueel onderzoek. Een buitenkans voor architecten, studenten en liefhebbers, erfgoed- en renovatiespecialisten en (kunst)historici.

Waarom in Heerlen?

Mies was een grote inspirator voor de stedelijke ontwikkeling van Heerlen. De jonge stad hoorde in de eerste helft van de 20e eeuw bij de architectonische avant-garde. Ruim 100 gebouwen uit die tijd bepalen nog steeds de identiteit van Heerlen en omgeving. ‘MIES & de erfenis van het modernisme’ opent de ogen voor die schatten. Ruim veertig van zulke gebouwen fungeren als Heerlense spiegel voor de meesterwerken van Mies. Als de stad beseft hoe baanbrekend die gebouwen destijds waren, denkt zij extra goed na over hun functie, erfgoedwaarde en de wijze waarop hun verval Armoet worden gestopt. Mies van der Rohe was afkomstig uit Aken, op 20 kilometer van Heerlen. Het Ludwig Forum in Aken brengt later dit jaar een ‘zuster’-expositie met de MoMA-collages van Mies van der Rohe.

MIES & de erfenis van het modernisme

t/m 07-08-2016
SCHUNCK*
Bongerd 18 – Heerlen
www.schunck.nl/miesvanderrohe

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels